2015-03-29 11:00:26

Paavi: jotta olisimme nöyriä, meidät on ensin nöyryytettävä.


(29.3.) Palmusunnuntai näkyi kaikkialla Roomassa, varsinkin Pietarintorilla ja sen läheisyydessä. Joka kulmassa seisoi aasialaisia myymässä oliivipuun oksia ja palmun lehviä. San Remosta oli toimitettu noin 2 000 parmurelua Pietarintorille. Parmurelu on palmunlehdistä solmittu taiteellinen "kukkakimppu". Paaville lahjoitettu palmurelu on solmittu kolmesta palmunlehvästä, mikä symbolisoi Pyhää Kolminaisuutta, korkeutta sillä on 2 ja puolimetriä.
"Tämän iloiselta näyttävän juhlan ytimenä on Jeesuksen nöyryyttäminen(Fil.2,8). Tästä sanasta käy ilmi Juamalan ja kristityn tyyli: nöyryys", lausui paavi Pietarintorilla toimitetussa messussa.
"Jumala nöyrtyy kulkemaan yhdessä kansansa kanssa ja kestääkseen sen uskottomuuden. Tällä viikolla, mikä johtaa pääsiäiseen, kuljemme Jeesuksen nöyryytyksen tietä. Näin pyhästä viikosta tulee pyhä myös meille! Osallistumme Juudaan kavallukseen. Näemme kuinka Herra vangitaan ja viedään pois kuin pahantekijä, kuinka hänet tuomitaan kuolemaan. Kuulemme kuinka Pietari, apostolien kallio, kieltää hänet kolme kertaa. Kuulemme ristintiellä kansan solvauksia, jotka nauravat hänen Kuninkuudelleen ja Jumalan Pojalleen.
Tämä on Herran tie, nöyryyden tie. Se on Jeesuksen tie. Ei ole nöyryyttä ilman nöyryytystä.
Kulkiessaan tämän tie päähän Jumalan Poika otti orjan muodon(Fil.2,7). Itse asiassa nöyryys merkitsee palvella ja antaa tilaa Jumalalle tyhjentämällä itsensä(Fil.2,7). Tämä on suurin nöyryytys.
Jeesuksen viettäessä 40 päivää erämaassa paholainen yritti houkutella häntä toiselle tielle.Mutta Jeesus kieltäytyi epäröimättä. Myös me voimme voittaa tämän kiusauksen yhdessä hänen kanssaan, ei ainoastaan suurissa tilanteissa, vaan tavallisissa olosuhteissa.
Ajatelkaamme veljiämme ja sisariamme, joita vainotaan, koska ovat kristittyjä, tämän päivän marttyyreja: he eivät kiellä Jeesusta, vaan kestävät arvokkaasti solvaukset ja loukkaukset. He kulkevat hänen tietään. Voimmekin puhua 'suuresta todistajien pilvestä'(Heb.12,1).
Kulkekaamme myös me päättäväisinä tätä tietä, rakastaen häntä, Herraamme ja Vapahtajaamme."







All the contents on this site are copyrighted ©.