2015-02-18 11:48:53

Påvens mässa i Sankta Marta "Vänd bort från hjärtats destruktiva krafter"


(18.02.2015) På tisdagen firade påven Franciskus sin morgonmässa i Sankta Martas kapell i Vatikanen, och eftersom mässans bönintention var de 21 avrättade kopterna, reflekterade påven kring broderskap som splittras av krig. Påven fördömde kraftigt de som han kallade ”dödens entreprenörer”, som säljer vapen till länder i konflikt så att kriget kan fortsätta.


"Människan är kapabel att förstöra allt som Gud har skapar”, sa påven och utgick från Skapelseberättelsens dramariska ögonblick då Guds vrede vänder sig mot människans ondska, som en upptakt till syndafloden. ”Människan verkar vara starkare än Gud”, sa påven, ”i stånd att förstöra allt det goda som Gud har skapat.”


"Ide första kapitlen i Bibeln finner vi många exempel på detta", förklarade påven: - Sodom och Gomorra eller Babels torn – som beskriver ondskan som lurar på djupet i människohjärtat.


"'Men fader, var inte så negativt!" kanske ni säger. Men detta är sanningen. Vi är i stånd att förstöra broderskapet som beskrivs i berättelsen om Abel och Kain på bibelns första sidor. Ett förstört broderskap är början på ett krig. Svartsjuka, avund, girighet efter makt, att ha mer makt. Ja, detta låter negativt, men det är realistiskt. Ta vilken tidning som helst, vänster, center, höger – 90 % av nyheterna handlar om destruktivitet. Vi ser detta varje dag."


"Vad händer i det mänskliga hjärtat?", frågade påven Franciskus. ”Jesus påminner oss om att allt ont kommer ur det mänskliga hjärtat. Vårt hjärta är ett skadat hjärta.”


”Det finns alltid en önskan om autonomi: ”Jag gör vad jag vill och det jag känner för det gör jag! Känner jag för att kriga gör jag det!”


"Men varför är vi så? Varför har vi denna förmåga till förstörelse, det är det som är frågan. Krig och vapenhandel. ’Men vi är företagare!’ Ja, men i vad? I död. Det finns länder som säljer vapen till de olika parterna i krigen, så att krigen kan fortsätta. Detta är en destruktiv förmåga. Vi har dessa destruktiva förn i våra hjärtan. Men vi har också den Helige Anden som räddar oss! Saken är den att vi måste välja, i de små sakerna."


Påven varnade för förtal och skvaller, som även det kommer ur destruktiva krafter i oss, ur avund och svartsjuka. ”Nu när kyrkan träder in i fastan, får det oss att stanna upp och tänka till. Påven påpekade hur Jesus tillrättavisar lärjungarna som bråkar med varandra eftersom de hade glömt att ta med sig brödet. Herren säger åt dem att vara vaksamma, mot fariséernas surdeg och Herodes surdeg. Herodes som "är en ond mördare, och fariséerna som är hycklare." Jesus påminner dem om att tänka på frälsningen och på vad Gud gör för oss alla. Men lärjungarna förstod inte utan började återigen diskutera vem som var skyldig till det glömda brödet.”


”Vi måste ta Herrens budskap på allvar”, sa påven. ”Det är inget konstigt. Människan kan även göra gott, som Moder Teresa, en kvinna av vår tid. Vi har alla förmågan att göra gott, men vi har även förmågan att förstöra: förstöra stora och små, förstöra våra familjer; förstöra barnen, inte låta dem växa i frihet, eller hjälpa dem att växa upp under goda omständigheter, utan istället avbryta deras barndom. Vi har denna förmåga och det krävs en ständig vaksamhet, bön, dialog, för att inte falla in i det onda som förstör allt":


"Jesus påminner oss om att vi har styrkan. Jesus säger: ’Kom ihåg, kom ihåg att ni har mig. Kom ihåg att jag har utgjutit mitt blod för er; kom ihåg att jag har räddat er. Kom ihåg mig, jag har styrkan att följa med er på livets resa, inte på ondskans väg utan på godhetens väg, och göra gott för andra; inte på förstörelsens väg, men på uppbyggelsens väg, att bygga upp familjerna, städerna, kulturerna ochhemmen.”


"Vi ber Herren att hjälpa oss att välja väg, och att inte luras av destruktiviteten som leder oss på fel väg.”








All the contents on this site are copyrighted ©.