2015-02-02 14:58:47

"Guds Ord befriar och förvandlar" Påvens Angelusbön


(02.02.2014) Påven Franciskus överraskade, när han under sin Angelusbön på söndagen informerade att han ämnar bege sig till Bosnien och Hercegovinas huvudstad Sarajevo över dagen, lördagen den 6:e juni. ”Jag ber er nu att be för att mitt besök till denna kära befolkning, ska uppmuntra de troende katolikerna, och bidra till att stärka broderskap, fred, dialog och vänskap i landet”, sa påven.

Påven utgick i sin reflektion från dagen evangelietext i vilken evangelisten Markus berättar om hur Jesus kom till Kapernaum på sabbaten, och undervisade i synagogan, och hur åhörarna blev imponerade, eftersom Jesus "undervisade dem med makt och myndighet, och inte som de skriftlärda" (v. 22).

Vad betyder det at undervisa "med makt?", sa påven och förklarade att i Jesu mänskliga ord kände man den fulla kraften i Guds ord, man kände Guds auktoritet, som genomsyrar den heliga skriften. En av de egenskaper Guds Ord har, är att de förverkligar vad de säger, eftersom Guds ord motsvarar hans vilja. Vi yttrar ofta tomma, rotlösa ord, eller överflödiga ord, ord som inte motsvarar sanningen. Guds Ord motsvarar alltid sanningen, de är enade med hans vilja. Efter att ha predikat visade Jesus genast sin auktoritet genom att befria en man som var besatt av djävulen (jfr Mk 1,23–26).

Det var Jesu gudomliga auktoritet som väckte Satans reaktion, där han var gömd i människan; Jesus kände genast igen den ondes röst och "beordrade strängt: Tig! Far ut ur honom!" (V. 25). Bara med sina ords kraft befriade Jesus personen från den onde, och de närvarande förvånades återigen: ”Till och med de orena andarna befaller han, och de lyder honom.” (v 27). Guds Ord väcker förundran i oss. De har kraften att förvåna oss.

Evangeliet är livets ord: det vill inte förtrycka folket, tvärtom, det befriar slavarna till de många onda andar i denna värld: fåfänga, pengabegär, stolthet, lättja ... Evangeliet förändrar hjärtat, det förändrar livet, det förvandlar de onda böjelserna till goda resolutioner. Evangeliet kan förändra människor!

Därför är det de kristnas plikt att sprida evangeliets försonande makt överallt, att vara Guds Ords missionärer och predikanter. Detta framgår även av dagens evangelietext, sa påven och citerade: ”Ryktet om honom spred sig genast över hela Galileen"(v. 28). Den nya läran som Jesus undervisade med auktoritet är den som kyrkan skänker världen, tillsammans med de effektiva tecknen på hans närvaro: den myndiga undervisningen och Guds Sons befriande verkan är frälsande ord och kärleksfulla handlingar i kyrkans mission. Kom alltid ihåg att evangeliet har makten att förändra liv! Glöm inte detta.

Evangeliet är den goda nyheten, men det förvandlar oss först när vi tillåter oss att bli förvandlade. Det är därför jag ber er att läsa evangeliet varje dag, att meditera över det ni läst och alltid ha det med er var ni går. Det är som att få näring varje dag från en outtömlig källa till frälsning. Det förändrar oss, förvandlar oss - livet förändras och hjärtat förändras.

Slutligen vände sig påven Franciskus till Jungfru Maria, som välkomnade ordet. ”Må hon lära oss att vara ihärdiga lyssnare och att undervisa Jesu evangelium med auktoritet.”








All the contents on this site are copyrighted ©.