2015-01-28 09:29:43

Paavin viesti paastonajalle:älkää globaalistako välinpitämättömyyttä.


(28.1.) Paavi Franciscus kehoittaa paastonajan viestissään taistelemaan itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä vastaan. Ilmiöllä on jo maailmanlaajuiset mittasuhteet, mikä on saanut ihmiset unohtamaan kärsivät ihmiset ja heidän ongelmansa, sekä osoittamaan välinpitämättömyyttä myös itse Jumalaa kohtaan, "joka ei ole välinpitämätön maailman suhteen, vaan joka rakastaa sitä ja antaa Poikansa jokaisen vapahduksen puolesta".
Kirkon tehtävä on pitää ovi auki Jumalan ja ihmisen välillä, selittää paavi, "julistamalla evankeliumia, toimittamalla sakramentteja ja todistamalla uskoa, mikä tekee rakkaudesta vahvan ja toimivan". Paastonaika on uudistumisen aikaa kirkolle, yhteisöille ja kaikille uskoville. Välinpitämättömyys lähimmäisiä ja Jumalaa kohtaan houkuttelee myös meitä kristittyjä, joten tarvitsemme profeettojen ääntä herättämään meidät.
"Jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa"(1Kor.12,26).
Kirkko tarjoaa todistuksellaan Jumalan rakkauden, mikä on tärkein ase välinpitämättömyyttä vastaan. Mutta, kirjoittaa paavi, emme voi todistaa sitä, mitä emme ole itse ensin kokeneet. Pyhän ehtoollisen kautta meistä tulee se, mitä saamme:Kristuksen ruumis. Tässä ruuumiissa ei ole tilaa välinpitämättömyydelle."
"Missä on veljesi?"(1Moos.4,9).
Universaalisen kirkon on välttämättömästi toteutettava tätä seurakunta- ja yhteisöelämässä.Paavi kehoittaa kaikkia seurakuntia ja yhteisöjä olemaan armeliaisuuden saaria välinpitämättömyyden meressä.
"Vahvistakaa sydämenne"(Jaak.5,8).
Paavi kääntyy jokaisen uskovan puoleen. Tunnemme itsemme voimattomiksi inhimillisten kärsimysten ja hirvittävien uutisten edessä, joilla meitä pommitetaan joka päivä. Paavi korostaa yhteisen rukouksen voimaa. Voimme myös osoittaa konkreettisia rakkaudentekoja ja -eleitä lähimmäistämme kohtaan. Paastonaika on mitä sopivin aika huomioida toiset. Emme voi pelastautua yksin, selittää paavi, se on paholaisen houkutus. Sen sijaan tarvitsemme sydämen, mikä tuntee omat puutteemme ja mikä maksaa muiden puolesta. Siksi, rakkaat veljet ja sisaret, tänä paastonaikana haluan rukoilla kanssanne Kristusta:"Fac cor nostrum secundum cor tuum".











All the contents on this site are copyrighted ©.