2014-12-22 15:12:41

"Många gånger märker vi inte när Herren knackar på våra hjärtan" Påvens Angelus på 4:e advent


(22.12.2014) På den 4:e söndagen i advent uppmanade påven Franciskus till att låta Kristus komma in, när han kommer i jul. ”När Kristus knackar på våra hjärtan för att ge oss fred och frid i själen, öppna då upp för Kristus! Välkomna honom!” På Petersplatsen hade tiotusentals pilgrimer och troende samlats för att lyssna på påvens Angelusreflektion och se julgranen och den nybyggda julkrubban som stod färdig framför obelisken.

Påven utgick från dagens evangelium om Jungfru Marie bebådelse och han bad de samlade begrunda Maria: ”Låt oss fästa vår blick på denna enkla flicka från Nazareth. När hon säger sitt avgörande ”ja”, till Gud, finns det två viktiga aspekter i hennes inställning. Vi behöver dem så här i jultid.”

”För det första hennes tro. Hon lyssnar till Guds ord och överlämnar sig fullkomligt till sinnet och hjärtat. "Jag är Herrens tjänarinna, låt det ske med mig som du har sagt" (v 38). I sitt svar vet Maria inte vilket äventyr som väntar henne, vilka vägar hon måste ge sig ut på, eller riskerna, och smärtan hon ska lida. Men hon är medveten om att det är Herren som frågar och hon litar fullkomligt på honom, och överlämnar sig till hans kärlek. Detta är Jungfru Marias tro!

Den andra aspekten är Jungfru Marias förmåga att se Guds tid. Det är Maria som möjliggjorde inkarnationen av Guds Son, " där en hemlighet avslöjas som från tidens början varit outsagd” (Rom 16:25 ), som aposteln Paulus skriver. Hennes ödmjuka och modiga ”ja” gjorde inkarnationen möjlig. Maria lär oss att inte missa ögonblicket när Jesus kommer förbi i våra liv och hon uppmanar oss att ge snabba och generösa svar. Jesus kommer förbi. Mysteriet med Jesu födelse i Betlehem, som historiskt inträffade för mer än två tusen år sedan, händer andlig ”idag” i liturgin. Ordet knackar på varje hjärta – Han kommer förbi och knackar på. Var och en av oss är kallad att svara, som Maria, med ett personligt och uppriktigt ”ja”, att sätta sig helt till förfogande för Gud och hans nåd, hans kärlek. Hur ofta kommer inte Jesus till våra liv, sänder oss en ängel, och hur många gånger märker vi det inte, eftersom vi är så upptagna, nedsänkta i våra tankar, i vår verksamhet och som i dessa dagar av julförberedelser, utan att lägga märke till honom.

Ett helgon sa: ”Jag är rädd för att Herren kommer förbi”. Vet ni varför han var rädd? Han var rädd för att han inte skulle lägga märke till det. När vi känner i våra hjärtan: "Jag önskar att jag vore en bättre människa. Jag är ledsen att jag har gjort dumma saker…. Det är då Herren har kommit. Han får oss att känna så – att vi skulle vilja vara bättre människor, att vara närmare Gud och andra. Då ska ni be och gå till bikt, städa upp lite. Det är bra. Men kom ihåg: om du känner denna drift att förbättras, då är det han som knackar på: låt honom inte gå vidare!

I julmysteriet har vi den Helige Josefs tysta närvaro bredvid Jungfru Maria. Maria och Josef är förebilder för oss alla att ta emot Jesus med total öppenhet i sinnet. Julens gåva är frid och fred. "På jorden fred till dem som han älskar" (Luk 02:14), som änglakören sjunger till herdarna. Freden är julens dyrbara gåva, Kristus är vår sanna fred. Kristus knackar på våra hjärtan för att ge oss fred och frid i själen. Låt oss öppna för Kristus! Låt oss leva en kristen jul, fri från världslighet, redo att ta emot Herren, Gud-med-oss.”








All the contents on this site are copyrighted ©.