2014-12-08 18:20:05

"Att lyssna och välkomna Herren, är det mest handlingskraftiga i evangeliet!" Påvens Angelus på Marias högtid


På dagens högtid, Marias Obefläckade Avlelse, bad påven Franciskus Angelusbönen klockan 12 på Petersplatsen tillsammans med de samlade troende, och i sin reflektion över Jungfru Maria uppmanade han de att ta henne som modell. Påven sa:

”Budskapet i dagens högtid kan sammanfattas med dessa ord: allt är nåd, allt är Guds gåva, allt är hans kärlek till oss. Ängeln Gabriel kallar Maria "full av nåd" (Luk 01:28): i henne finns det inget utrymme för synd, därför att Gud sedan all tid hade valt henne som mor till Jesus, och bevarat henne från arvsynden. Maria besvarar nåden när ängeln kommer och överlåter sig själv: "Låt det ske med mig som du har sagt" (v 38).. Hon säger inte: "Jag ska göra som du säger" Nej! Utan hon svarar: "Låt det ske med mig ...." och Ordet blev kött i hennes livmoder. Gud ber även oss att lyssna när han talar till oss och välkomna hans vilja; enligt evangeliets logik finns det ingenting mer handlingskraftigt och aktivt som att lyssna och välkomna Herrens Ord. Herren talar till oss för alltid!

Marias attityd visar oss att ”att vara kommer före att göra”, och att vi måste överlämna till Gud att verkligen vara vad han vill att vi ska vara. Det är han som gör underverk i oss. Maria är mottaglig, men inte passiv. Hon välkomnar nåden och besvarar den med tro. Detta är anledningen till att den helige Augustinus säger att Jungfrun "först blev befruktad i hjärtat och sedan i livmodern" (Discourses, 215, 4). Först tron, sedan Herren. Detta mysterium om emottagandet av nåden, som i Maria, genom ett unikt privilegium inte mötte syndens hinder, är möjligt för oss alla.

Aposteln Paulus börjar sitt brev till efesierna med orden: "Lovad vare Gud, Fader och vår Herre Jesus Kristus, som har välsignat oss med varje andlig välsignelse" (1,3). Liksom Maria som möttes av den heliga Elisabets ord "välsignad bland kvinnor" (Luk 01:42), så har vi alltid varit "välsignade" det vill säga älskade, och därför "utvalda före världens skapelse att vara heliga och fläckfria" (Ef 1,4). Maria var bevarad, medan vi är frälsta genom dopet och tron. Alla dock, både hon och vi, genom Kristus "till pris och ära för den nåd som han har skänkt oss” (v. 6), den nåd som den Obefläckades liv fylldes av till fullo.

Inför denna kärlek, och barmhärtighet, inför Guds nåd i våra hjärtan, inser vi en sak: detta är gratis. Ingen av oss kan köpa sin frälsning! Frälsningen är en fri gåva från Gud, en fri gåva från Gud som finns inom oss och bor i oss. Som vi har fått gratis, på samma sätt som vi är kallade att ge (jfr Matt 10,8). Precis som Maria som omedelbart efter att ha tagit emot nåden, delade med sig av den med sin kusin Elisabet. Därför att allt vi får måste vi ge tillbaka. På vilket sätt? Genom att låta den Helige Anden göra oss till en gåva för andra. Anden är en gåva för oss och vi, med Andens kraft, måste vara gåvor till andra. Redskap för välkomnande, försoning och för förlåtelse. Om vår existens förvandlas genom Herrens nåd, eftersom Herrens nåd alltid förvandlar, kan vi inte behålla det ljuset för oss själva, vi måste släppa taget för att upplysa andra. Låt oss lära av Maria, som ständigt fäste sin blick på sonen, och vars ansikte därför blev det ansikte som har mest likheter med Kristus.”









All the contents on this site are copyrighted ©.