2014-11-12 13:24:35

"Om du inte förlåter så förleder du" Påvens predikan i Sankta Marta


(12.10.2014) Vid sin morgonmässa i Sankta Martas kapell i Vatikanen på måndagen sa påven Franciskus att ”varje kristen, oavsett sin kallelse, måste alltid kunna förlåta och aldrig förleda någon. Han varnade för Jesu hårda ord mot de som skadar de oskuldfullas tro. ”…ve den. Det vore bättre för honom att ha sänkts i havet med en kvarnsten om halsen än att kunna förleda en enda av dessa små. Ta er i akt!” (Luk 17, 1-3). Påven sa:

”Bättre att sänkas i havet med en kvarnsten runt halsen. Jesus använder sig av en rå bild istället för att uttrycka sig nedtonat när han säger till sina lärjungar vad han tycker om dem som förleder andra, särskilt de oskuldsfulla.

De tre nyckelorden i dagens evangelium är: synd, förlåtelse och tro. "Ve dem som förleder", säger Kristus kategoriskt, medan aposteln Paulus i sitt brev till Titus ger anvisningar på hur en präst ska leva – inte vara våldsam och självgod, utan nykter och godhjärtad – med ett ord, "oförvitlig" som är motsatsen till att förleda. Detta gäller alla!”, understryker påven.

”Att förleda är att säga att man är kristen och sedan leva som en hedning som inte tror på något. Detta är att vilseleda, för vittnesbörden saknas, medan att bekänna tron är en livsstil.”

"När en kristen som går till kyrkan, inte lever i enlighet med sin tro är det vilseledande. Det är därför som Jesus är så hård i sina ord. Se upp! Ta er i akt! Detta gör vi klokt i att upprepa idag. Se upp för er själva. Vi är alla förmögna att förleda.”

”På samma sätt bör vi vara vaksamma på att förlåta, att alltid förlåta”, sa påven vidare i sin predikan. Kristi ord inbjuder oss att förlåta ”sju gånger om dagen” (Luk 17,4) dem som har kränkt oss och ber oss ångerfyllda om förlåtelse. Jesus överdriver för att få oss att förstå vikten av förlåtelse, för en kristen som inte är förmögen att förlåta förleder med sitt beteende, han är inte en kristen."

"Vi måste förlåta, eftersom vi har fått förlåtelse. Jesus lär oss det i Herrens bön. Man kan inte förstå det med mänsklig logik. Mänsklig logik leder dig till inte förlåta, utan till att hämnas; den leder till hat, till splittring. Det finns så många familjer som är trasiga pga att man inte har bett om förlåtelse och förlåtit. Barn som skilts från sina föräldrar, män och hustrur som har separerat ... Det är så viktigt att tänka på detta: om jag inte förlåter verkar det som om jag inte har förstått vad det betyder att Gud har förlåtit mig.”

Nu till det sista ordet – tro. Påven sa att man kan förstå att, när lärjungarna hörde detta bad de Herren om att ”ge oss större tro”.

"Utan tro kan du inte leva utan att förleda och alltid förlåta. Det går bara med trons ljus, den tro som vi har fått: tron på en barmhärtig Fader, en Son som gav sitt liv för oss, en Ande som finns inom oss och hjälper oss att växa, kyrkans tro och Guds folk, de döptas och heligas tro. Detta är en gåva, tron är en gåva. Man kan inte läsa sig till tron eller nå den genom att gå på konferenser. Tron är en gåva från Gud som kommer till dig när du ber som apostlarna: ”Herre,, ge oss en större tro!”








All the contents on this site are copyrighted ©.