2014-10-06 08:11:36

Påven Franciskus inleder Familjesynoden "Vi måste odla och vårda Guds dröm om familjen"


(06.10.2014) På söndagen inledde påven Franciskus Familjesynoden som har samlat biskopar från hela världen i Rom. Under tre veckor ska de diskutera kyrkans pastoralvård i förhållande till familjen. Dessa veckor är en första fas av en synod som avslutas först nästa år med ett dokument som sammanfattar det omfattande arbetet.


Synoden inleddes med en helig mässa i Peterskyrkan som kardinaler och biskopar koncelebrerade tillsammans med påven Franciskus. Påven höll en kort predikan vid vilken han jämförde vingården med Guds folk – en vingård som behöver mycket skötsel och omvårdnad.


Med hjälp av profeten Jesajas ord och evangeliet beskrev han Guds ”dröm” som är hans folk – Guds folk. Detta är ett projekt som han gror och odlar med trogen och tålmodig kärlek, likt en bonde. Vinrankan kräver mycket vård. Guds folk kräver mycket vård för att det ska bli ett heligt folk, ett folk som bär rikligt med goda rättfärdiga frukter.


”Men både i den gamla profetian och i Jesu liknelse är Guds dröm störd. Jesaja säger att den så älskade vingården producerade vilda sura druvor (Jes 5,2.4), medan Gud "väntade oväld men fann våld, väntade rättvisa men fann orättvisa.” (vers. 7). I evangeliet är det dock bönderna som förstör Herrens plan: de gör inte sitt jobb, utan är upptagna av sina egna intressen.”


Påven fotsatte att förklara att Jesus vänder sig till översteprästerna och till folkets äldste, det vill säga till de vise männen i den härskande klassen, och anförtror dem sin dröm, det vill säga sitt folk, och uppmuntrar dem att ta hand om det, och skydda den från vilda djur. ”Detta är den uppgift som de som leder folket har: att vara fria, kreativa och företagsamma i odlandet av vingården.”


”Men så säger Jesus att dessa bönder tog över vingården med girighet och arrogans, för att de vile göra som de vill. På det viset berövade de Gud möjligheten att förverkliga sin dröm om det folk han har valt.”


”Girighet är alltid en frestelse”, sa påven. ”Vi finner den även i profeten Hesekiels ord om herdarna. (jfr kap. 34), med den helige Augustinus kommentar som vi just har läst i tidegärden. Girighet för pengar och makt. För att tillfredsställa girigheten lägger de dåliga herdarna en tung last på folkets axlar – en last med outhärdliga bördor, som de inte själva rör ett finger för att bära (se Mt 23,4).


Påven vände sig till de samlade biskoparna och påminde de om att ”även vi är kallade
att arbeta i Herrens vingård":


”Biskopssynoderna behövs inte för att diskutera vackra och originella idéer, eller för att se vem som är smartast ... Vi måste odla och vårda Herrens vingård på bästa sätt, samarbeta med honom för hans dröm, hans kärleksplan för sitt folk. I detta fall, ber Herren oss att ta hand om familjen, som är en integrerad del av Guds kärleksplan för mänskligheten.”


”Vi är alla syndare”, sa påven. ”vi är alla frestade att göra vingården till vår. Guds dröm står alltid i strid med några av hans tjänares hyckleri. Vi kan störa Guds dröm om vi inte låter oss ledas av den Helige Anden, som ger oss den visdom som går bortom vetenskapen, för att arbeta generöst med verklig frihet och ödmjuk kreativitet.”


”För att odla och vårda vingården måste våra hjärtan och våra sinnen vara skyddade i Jesus Kristus, av "Guds frid som övergår allt förstånd", som Paulus säger (jfr Phil 4,7). Så kan våra tankar och våra projekt överensstämma med Guds dröm: att bilda ett heligt folk som tillhör honom och som producerar frukterna av Guds rike (jfr Matt 21:43).”


Efter mässan bad påven Angelusbönen med tiotusentals pilgrimer som väntade på påven på Petersplatsen. Han uppmanade dem att be för synodsfädernas arbete. På Petersplatsen denna morgon delade salesianernas bokförlag Pauline ut biblar på italienska, med anledning av hundraårsminnet av att den salige Giacomo Alberione grundande förlaget. ”En bibel ska inte ligga gömd och glömd i ett hörn av hemmet, den ska läsas varje dag, enskilt och tillsammans i familjen”, sa påven Franciskus.


Påven lade Familjesynoden i Jungfru Marias händer, idag särskilt Vår Fru av Rosenkransen i Pompei, vars högtid infaller just den 5 oktober. ”Vår Fru av Rosenkransen, ge världens familjer frid!”








All the contents on this site are copyrighted ©.