2014-09-18 09:32:36

Kyrkan är katolsk och apostolisk - den har som kallelse att förkunna Jesus överallt" Påvens onsdagsaudiens


(18.09.2014) På onsdagen fortsatte påven Franciskus sin trosundervisning om kyrkan under den allmänna audiensen på Petersplatsen. I dagens katekes fokuserade han på trosbekännelsens ord en ”katolsk och apostolisk kyrka”. Påven sa:

”Ordet katolsk betyder att kyrkan är universell. Det innebär att kyrkan finns överallt och undervisar hela sanningen om himlen och jorden. Kyrkan visar sin katolicitet genom att tala alla språk, vilket är effekten av Pingsten, när den Helige Ande gav gåvan till apostlarna och hela kyrkan att förkunna de goda nyheterna om Guds frälsning och kärlek till alla, till jordens ändar.

”Kyrkan är i sin natur missionär, i sin uppgift att evangelisera och bemöta; det är det som betyder att den är apostolisk. Kyrkan grundar sig på apostlarna och i kontinuitet med dem, är kyrkan kallad att förkunna evangeliet för alla, och att visa Guds ömhet och styrka. Även detta är en effekt av Pingst.”

”Det är den helige Anden som hindrar oss från att vara självupptagna, att tro att Guds välsignelse bara är till oss. Snarare tvingar den Helige Anden oss att på alla sätt möta våra bröder och systrar, även de mest avlägsna från oss, för att vi ska dela med oss av kärleken, friden och glädjen i den uppståndne Herren. Må vi alltid leva i solidaritet med hela mänskligheten, och aldrig instängda i oss själva. Må vi gå ut, i gemenskap med apostlarnas efterträdare och förkunna Kristus och hans kärlek till alla. Må vi alltid vara vittna om kyrkan vår Moder: helig, katolsk och apostolisk.”

Efter audiensen påminde påven Fanciskus om att han åker till Albanien på söndag:

”Nästa söndag, beger jag mig med Guds hjälp, till Albanien. Jag bestämde mig för att besöka detta land, därför att det har lidit så mycket på grund av en fruktansvärd ateistisk regim och nu arbetar Albanien för en fredlig samexistens mellan de olika religiösa samfunden. Min hälsning går till det albanska folket – tack för att ni gör detta besök möjligt. Jag ber er alla att följa mig med era böner, genom Vår Fru av det Goda Rådet.”








All the contents on this site are copyrighted ©.