2014-09-17 10:02:44

"Om en predikan inte förmedlar Guds närhet, medlidande och återger hoppet, är det en fåfäng predikan, hur lärd den än är" Påvens predikan i Sankta Marta


(17.09.2014) Tisdagen började i Vatikanen med påven Franciskus sedvanliga mässa i Sankta Martas kapell klockan sju, inför en liten skara inbjudna troende. I dagens predikan varnade påven för att predika med fåfänga.

”Dina predikningar kan inte vara vackra, om de grundar sig på fåfänga istället för på längtan att ge det lidande folket hopp. Denna typ av predikningar behövs inte.”

Dagens evangelietext talar om Jesus som närmar sig en begravningsprocession, en änka i Nain har förlorat sin enda son. Jesus återväcker den unge pojken till liv, men han gör mer än så, han förblir nära. Folket säger ”Gud har besökt sitt folk”.

"Han var nära folket. En Gud som är nära kan förstå personernas hjärtan, folkets hjärtan. När han ser processionen närmar han sig den. Han kommer mitt bland dem. Guds sätt är närhet. Sedan följer ett uttryck som upprepar sig många många gånger i bibeln: ”Herren fylldes av medlidande." (Luk 7,11)”

”Samma medlidande som evangeliet beskriver när Jesus ser människor utan en herde. När Gud besöker sitt folk är han dem nära, han känner medlidande, han blir berörd”, förklarade påven. ”Herren är djupt rörd, som inför Lasarus grav. Som fadern som när han återsåg den förlorade sonen.”

"Med närhet och medkänsla: så besöker Herren sitt folk. När vi vill förkunna evangeliet, och föra fram Jesu ord, är detta vägen. Den andra vägen är de lärdas, dåtidens predikanter, de skriftlärda, fariséerna… de talar med avstånd från folket. De talade väl, de lärde ut lagen väl, men på avstånd. Detta var något annat än ett Herrens besök i närhet och medlidande. Folket upplevde det inte som nåd, eftersom de saknade närhet och medkänsla med folket som lider."

Påven Franciskus belyste ytterligare ett uttryck vad gäller Herrens besök, ”den döde pojken satte sig upp och började tala och Jesus återgav honom till hans moder”:

"När Gud besöker sitt folk återger han dem hoppet. Du kan predika Guds ord briljant: det har funnits många bra predikanter i historien. Men om dessa predikanter misslyckas med att återge åhörarna hoppet, behövs inte den predikan. Den är "fåfäng”.

När vi betraktar Jesus som återger sonen till hans mor, kan vi förstå vad det innebär när Gud besöker sitt folk”, avslutade påven. ”Låt oss be om nåden att vår kristna vittnesbörd bär med sig Guds besök, och förmedlar den närhet och det medlindade som sår hoppets frö.”








All the contents on this site are copyrighted ©.