2014-09-15 13:16:26

Påven viger 20 par i Peterskyrkan "Den korsfäste Jesus är motgiftet när äktenskapet prövas av frestelser, leda och motsättningar"


(15.09.2014) På söndagen då den katolska kyrkan firar det Heliga Korsets upphöjelse, vigde påven Franciskus 20 par under en högtidlig ceremoni i Peterskyrkan. Det fanns blandade livserfarenheter samlade runt altaret denna morgon, med par som var yngre är 30 år och de som var mer mogna, över 50 år. Mycket glädje och känslor blandades i den stora basilikan denna morgon, tårarna rann nerför en bruds kinder under ceremonin, medan man hörde 40 ”ja” uttalas klart och bestämt, då påven riktade sig till brudparen, var och en med namnet. Känslorna lämnade dock plats för påven Franciskus verklighetsförankring, när han beskrev äktenskapet: det rör sig inte om ”fiktion”.


När påven Franciskus började sin predikan till dem, utgick han från dagens första läsning tagen ur fjärde Mosebok, som beskriver hur Moses ledde familjer, fäder, mödrar, barn, mor-och farföräldrar, män och kvinnor i alla åldrar, på vandring ut i öknen.


Påven sa att detta påminner oss om ”våra familjer, på sin resa genom livet, historien om varje dag ...” Han lovsjöng familjen, den ”oöverskådliga styrka och mänsklighet som finns i en familj: ömsesidig hjälp, utbildningsstöd, relationer som växer i takt med att medlemmarna växer och delar glädjeämnen och svårigheter med varandra ... I familjen formas individer, familjerna är samhällets byggstenar.”


Men påven sa att skedet i bibeltexten som beskriver då ”folket inte uthärdade vandringen” (21,4) och är frestade att gå tillbaka, får oss att tänka på de gifta par ”som inte orkar med resan – äktenskapsresan och familjeresan – som leder till en inre trötthet, äktenskapet som förlorar smaken för att man inte ger det näringen från sakramenten. Vardagen blir tung och outhärdlig”.


”I detta ögonblick av förvirring dyker giftormarna upp och biter folket, många dör, andra omvänder sig och ber Moses om förlåtelse.” Men vad betyder kopparormen som Herren ger Moses som ”motgift” mot giftormarna?


Gud tar inte bort ormarna, men Han erbjuder ett "motgift" genom kopparormen: Guds läkande kraft som är hans barmhärtighet och som är starkare än frestarens gift.


”Jesus identifieras med denna symbol: Fadern, ger sin enda Son av kärlek, för att människorna ska ha liv. Av denna kärlek antog Jesus en tjänares gestalt och dör för oss på korset, uppstår och Fadern ger honom herravälde över universum. Aposteln Paulus lär oss i Filipperbrevet (2,6-11) att den som anförtror sig till den korsfäste Jesus tar emot Guds nåd som helar från syndens dödliga gift.


”Det botemedel som Gud ger folket gäller i synnerhet för de par som "inte står ut med vandringen” och blir bitna av frestelsen av missmod, otrohet, regression och uppgivenhet ... Även till de ger Gud sin Son, för att inte fördöma de utan rädda de. Om de anförtror sig till honom, helar han dem med sin barmhärtiga kärlek som flödar från korset, med styrkan av en nåd som regenererar och gör det möjligt att återuppta vandringen i familje- och det äktenskapliga livet.


”Kristi kärlek kan återge de vigdas glädje att vandra tillsammans, vilket är vad äktenskapet är: en gemensam resa mellan en man och en kvinna, där mannen har som uppgift att hjälpa sin fru att vara mer kvinna, och kvinnan har till uppgift att hjälpa sin man att vara mer man. Detta är ömsesidigheten i skillnaderna. Det är inte en smidig konfliktfri resa, nej det vore inte mänskligt. Det är en utmanande resa, ibland svår, ibland bråkig, men det här är livet!”


Påven upprepade att det är normalt att ett par grälar: ”det är normalt. Alla gifta grälar. Mitt råd till er är att inte avsluta dagen osams, utan att ha gjort upp. Aldrig. En liten gest är tillräcklig. Då fortsätter man framåt.”


”Äktenskapet är en symbol för livet, det verkliga livet, det rör sig inte om "fiktion"! Det rör sig om kärleken mellan Jesus och hans kyrka, en kärlek som bekräftas och garanteras i korset.”


Påven avslutade med att önska de ny vigda en lycklig resa, en givande resa under vilken kärleken växer. ”Ni kommer möta motgångar, men Herren kommer alltid att hjälpa er framåt.”








All the contents on this site are copyrighted ©.