2014-09-02 15:18:40

"Teologistudier ger oss inte en kristen identitet" Påvens predikan i Sankta Martas kapell


(02.09.2014) I och med september månad har påven Franciskus återupptagit sin vana att låta en liten grupp personer delta vid hans morgonmässa klockan 7 i Sankta Martas kapell. På måndagmorgonen predikade påven om vad kristen identitet är.


Påven utgick från dagens evangelietext som beskriver hur Jesus talar med makt och myndighet. ”Han var ingen vanlig predikant, han var smord av Helige Ande, sänd att förkunna frälsning och befria. Några”, konstaterade påven, ”blev stötta och upprörda av Jesu sätt, av hans identitet och frihet”:


"Vi bör fråga oss vad som är vår kristna identitet? Paulus förklarar det för oss idag, när han säger att vårt ”tal inte grundar sig på mänsklig vishet, utan på ande och kraft.” (1 Kor 2:4) Paulus kunde inte förkunna för att han hade gått en universitetskurs i teologi, utan för att han har undervisats av den Helige Anden. Paulus predikade smord av den Helige Anden. Han talade om andliga ting i andliga termer. Människan kan inte utifrån sig själv förstå Guds Ande.”


”Om vi kristna inte förstår den Helige Anden, kan vi inte erbjuda en vittnesbörd och då har vi ingen kristen identitet. Förstår man inte Anden verkar den dårskap. Men människan som är rörd av Anden kan bedöma, urskilja. Han är fri och ingen kan döma honom”:


"Man kan ha 5 fil kand examen i teologi, men ändå inte ha Guds Ande. Du kanske är en stor teolog, men du är inte kristen, eftersom du inte har Guds Ande! Vad är det som ger kraft och myndighet, jo den identitet som den Helige Anden ger er, när ni är smorda av Helig Ande.”


”Därför”, sade påven, "tyckte folket inte om dessa predikanter, lagens lärare, eftersom de talade om teologi, men inte nådde hjärtat, de gav ingen frihet. De hade inte förmågan att ge folket en identitet, för de var inte smorda av den Helig Anden.”


Påven sa slutligen att ”Jesu makt och myndighet, liksom de kristnas, kommer ur just denna förmåga att förstå det som hör Anden till, och kan tala hans språk. Ofta, ofta finner vi bland våra troende, enkla gamla kvinnor som kanske inte har avslutat grundskolan, men som talar om saker bättre än en teolog, eftersom de har Kristi Ande.”


Vi måste be Jesus om en kristen identitet, ”den som Du hade. Ge oss din Ande. Ge oss ditt sätt att tänka, känna och tala: Herren ge oss den Helige Andens smörjelse".








All the contents on this site are copyrighted ©.