2014-08-06 10:54:22

"Jag tror at många ungdomar idag slösar bort sin tid på mobiltelefoner" Påven möter unga tyska ministranter


(06.08.2014) På tisdagseftermiddagen tog påven Franciskus emot 50 000 tysktalande unga ministrarna på Petersplatsen. Den stora grupp tyska och schweiziska ungdomar mellan 13 och 27 år representerar de dryga 430 000 barn och ungdomar som tjänar prästen vid altaret i Tyskland.


Ungdomarnas 4 dagar långa pilgrimsfärd till Rom går under temat ”I frihet. För det är tillåtet att göra gott”. Och om friheten talade påven när han mötte dem för att be vesper, och hade lyssnat till deras frågor.


Påven talade på tyska, med ett uttal som påminner om att påven själv varit student i Tyskland:


"Gud vill ha fria människor, att de känner sig trygga i Faderns kärlek. Maria var fullkomligt fri, och i denna frihet sa hon ”ja”. Och hon gjorde gott för all tid.”


Påven sa att världen ”behöver människor som vittnar för andra om att Gud älskar oss. Det räcker inte med att man ger de kläder, mat, sjukvård, utbildning och rättvisa.”


"Vi kristna har ett uppdrag: att vara" kanaler" som förmedlar Jesu kärlek, och i detta uppdrag har ni en särskild roll. Ni är kallade att tala om Jesus med era jämnåriga, inte bara i den kyrkliga församlingen, utan framför allt utanför med de jämnåriga som inte tror”:


"Många barn och ungdomar i er ålder har ett stort behov av någon berättar för dem att Jesus känner oss, älskar oss, förlåter oss, dela ​​våra svårigheter med oss, och bär oss med sin nåd."


Men påven sa att man kan inte tala om Jesus utan att först känna honom, och hans råd till ungdomarna var att be, att ensamma i tysthet läsa om söndagens evangelium efter mässan.


En ung ministrant undrade hur man ska göra för att förena sina fritidsaktiviteter med kyrkliga åtaganden, och påven svarade att det är en fråga om att prioritera och planera:


”Vi måste organisera oss, och balanserat planera våra liv, men ni är ju tyskar så detta är ni bra på. Vårt liv är gjort av tid och tiden är en gåva från Gud. Därför måste vi fylla den med goda gärningar och engagemang. Jag tror att många ungdomar slösar mycket tid på meningslösa saker, som att chatta, eller hålla på med sina mobiler, på dåliga tv-serier och andra teknikens under som borde
förenkla och förbättra livskvaliteten, men som ofta avleder oss från det som är verkligen viktigt."


"Om friheten inte används väl, kan den leda oss bort från Gud, den kan få oss att förlora vår värdighet, som Gud ger oss. Detta kräver riktlinjer och regler, både i samhället och i kyrkan, för att hjälpa oss att göra Guds vilja, och därmed leva enligt vår värdighet som människor och Guds barn. När friheten inte formas av evangeliet, kan den leda till slaveri, syndens slaveri”, sa påven och erinrade om hur Adam och Eva använde sin frihet fel.

"Kära ungdomar, missbruka inte er frihet! Förlora inte värdigheten som Gud ger er. Om ni följer Jesus och hans evangelium, kommer er frihet att blomma, och ge riklig god frukt! Då finner ni den autentiska glädjen, för han vill att vi ska var fullkomligt glada och förverkligade män och kvinnor. Endast genom att följa Guds vilja, kan vi göra gott och vara världens ljus och jordens salt."








All the contents on this site are copyrighted ©.