2014-08-04 10:02:03

"När Jesus känner medkänsla, lider han med oss" Påvens Angelusbön


(04082014) God morgon bröder och systrar sa påven Franciskus när han på söndagen mötte troende på Petersplatsen för dagens Angelusbön. Påven har inte lämnat Rom under hela sommaren, och därför har inte heller pilgrimerna upphört att strömma till Petersplatsen på söndagarna klockan 12. På onsdag denna vecka återupptar även påven sina trosundervisningar under onsdagens allmänna audiens.


Dagens reflektion kretsade kring evangeliet om miraklet med de 5 bröden och de två fiskarna (Mat 14:13-21), och efter att ha beskrivit hur Jesus kände medlidande och botade sjuka, och sedan multiplicerade maten så att den räckte och blev över, sa påven:


”Denna text berättar tre saker för oss. För det första medkänsla. Jesus reagerar inte med irritation inför folkmassan som inte lämnar honom i fred utan följer efter honom. Han vet att de inte följer honom av nyfikenhet, utan för att de behöver honom. Men här är det viktig att understryka att Jesus känner mer än medlidande. Han identifierar sig med den andres lidande, så pass att han tar det på sig. Jesus lider med oss. Han lider för oss. Tecknet på denna medkänsla är de många helanden han gjorde. Jesus lär oss att sätta de fattigas behov före våra. Våra behov, om än legitima, är aldrig så akuta som de fattigas, som saknar livets nödvändigheter. Vi talar ofta om de fattiga, men när vi talar om de fattiga, identifierar vi oss med vad det innebär att inte ha tillräckligt.”


”Det andra budskapet i texten är att dela med sig. Inför den trötta hungriga folkmassan reagerar lärjungarna och Jesus olika. Lärjungarna tänkte att det var bäst att säga till dem att gå och äta. Jesus säger till dem att ge dem att äta. Två olika reaktioner, som speglar två motsatta logiker: lärjungarna tänker efter världens mått – var och en tänker på sig. Jesus tänker med Guds logik, som är att dela med sig. De få bröden och fiskarna, räckte, efter att de välsignats, till alla.
Det här är inte magi, det är ett "tecken"! En tecken som inbjuder dig till att haa tillit till Gud, en förutseende Fader, som inte låter oss vara utan "vårt dagliga bröd", om vi vet hur man delar med sig av det till våra bröder!”


”Slutligen, det tredje budskap: miraklet förebådar eukaristin. Man ser det i Jesu gest när han välsignar brödet. (v 19) innan det delas ut till folket. Samma gest som Jesus gör vid den sista måltiden, i evig åminnelse av hans försonande offer. I eukaristin ger Jesus inte en limpa bröd, men det eviga livets bröd, han ger sig själv, han offrar sig till Fader av kärlek till oss.”


"Dessa tre: medkänsla, dela med sig och eukaristin. Detta är den väg som Jesus danar i detta evangelium. En resa som leder oss till gemenskap med de behövande, men som leder oss bortom den här världen, för den utgår från Fadern och leder oss tillbaka till honom. Må Jungfru Maria, den Gudomliga Försynens Moder, följa med oss ​​på denna resa."








All the contents on this site are copyrighted ©.