2014-06-22 14:03:24

Påven: Maffian är exkommunicerad, de är inte i gemenskap med Gud


(22.06.2014) Påven Franciskus avslutade sin resa till den syditalienska regionen Kalabrien med starka ord mot den kalabriska maffian. "Den som i sitt liv har valt denna onda väg, denna väg för det onda, såsom maffians medlemmar, de är inte i gemenskap med Gud, de är exkommunicerade," sa han till applåder.

Påven sa detta under Corpus Domini-mässan som han ledde på slätterna utanför den lilla staden Sibari, som en gång i tiden var en viktig stad under den hellenistiska perioden i kalabrisk historia.

Omkring 200,000 troende deltog i mässan. De samlades under den heta solen, med temperaturer uppåt 30 grader. På de första raderna satt de sjuka och de med funktionshinder, snarare än lokala dignitärer och politiker, som var ett beslut som den lokala biskopen tog för att betona resans budskap om kärlek och solidaritet.

Påvens besök i regionen, som lider under våld och korruption och maffiaverksamhet, var ett efterlängtat besök för lokalbefolkningen, som de senaste månaderna har skakats av mordet på Fader Lazzaro Longobardi samt en tre-årig pojke, båda oskyldiga offer för maffians våld.

I sin predikan, talade påven om det onda som kan uppstå när tillbedjan av Gud ersätts med tillbedjan av pengar. "Ert land, som är så vackert, känner till konsekvenserna av denna synd," sa han till de närvarande. "Denna ondskap måste bekämpas, måste utvisas." Han uppmanade den lokala kyrkan att arbeta ännu mer "så att godheten kan segra". "Våra barn kräver detta av oss," tillade han.

Han sa att tron ​​kan hjälpa till att svara på dessa krav. Han uppmanade kyrkans troende i Kalabrien att vara bröder och systrar och att visa varandra praktisk solidaritet och noterade att det fanns många hoppfulla tecken bland familjer och i kyrkan. Han uppmanade också unga människor att inte låta sig bli bestulna på deras hopp.

Han berättade för de troende att han hade kommit för att stödja den lokala kyrkan, för att bekräfta människor i tro och kärlek, och för att uppmuntra dem i deras vandring med Jesus Kristus. "Idag", fortsatte han, "ber vi Herren om att upplysa oss och att omvända oss, så att vi verkligen endast älskar Honom och att vi avstår från ondskap i alla dess former."

Han avslutade med att uppmana de troende att tillbe Kristus och att följa honom, så att församlingarna växer i tro och kärlek, så att de blir platser där människor går sida vid sida och stödjer, hjälper och älskar varandra, även under svåra stunder.








All the contents on this site are copyrighted ©.