2014-06-20 14:38:56

Påven ledde firandet av ”Corpus Christi” - Kristi kropps och blods högtid


(20.06.2014) Påven Franciskus firade mässan i Roms katedral ”Basilica di San Giovanni in Laterano” på torsdagskvällen, för att fira ”Kristi kropps och blods högtid”, på latin Sollemnitas Sanctissimi Corporis et Sanguinis Christi, som ofta förkortas som ”Corpus Christi”. Efter mässan inleddes den traditionella fackeltågsprocessionen med Eukaristin, då gatan ”Via Merulana” fylls med präster, ordensfolk och tusentals troende och romare som deltar i denna offentliga tillbedjan. Traditionen återuppstod under Helige Johannes Paulus II pontifikat. Processionen sträcker sig från Lateranbasilikan till ”Basilica di Santa Maria Maggiore”. Där ledde påven de troende i ett ögonblick av Eukaristisk tillbedjan och sedan välsignade han folkmassan med en Eukaristisk välsignelse.

I sin predikan, reflekterade påven Franciskus över minnet – som han sa bör förstås som hågkomst men även och kanske främst som historiens och framtidens dubbla närvaro i vårt personliga och gemensamma medvetande. Han byggde sin predikan på Femte Moseboken, där Moses påminner sitt glömska folk om Herrens fräsande verkan. "Var och en av oss kan ställa oss frågan” sa påven, ”vad är mitt minne? Herren som räddar mig, eller slaveriets vitlök och lök? Med vilket minne mättar jag min själ? Fadern sa: ’Han lät dig äta manna i öknen, något som dina fäder inte kände till’. Låt oss återfå minnet" sa påven Franciskus. "Detta är uppgiften", fortsatte han, "att återhämta vårt minne; och lära oss att känna igen det falska brödet som bedrar och korrumperar, eftersom det är resultatet av själviskhet, jaget och synd."


Efter mässan ledde inte påven den Eukaristiska processionen själv. Istället åkte påven direkt till basilikan ”Santa Maria Maggiore” efter mässan för att välkomna processionen där, som istället leddes av kardinal Agostino Vallini, generalvikarie för Roms stift.

Heliga stolens presstalesman pater Federico Lombardi SJ sa att påven hade beslutat att inte leda Corpus Christi processionen av flera skäl; han står inför ett intensiv schema under helgen, inklusive en apostolisk resa till staden Cassano all'Jonio i södra Italien. Påven ville heller inte spela huvudrollen i processionen på bekostning av ”Corpus Christi” och avleda de troendes uppmärksamhet från det Heliga sakramentet.








All the contents on this site are copyrighted ©.