2014-06-07 14:03:43

VM 2014: Fotbollsstjärnor vittnar om sin tro i ”Fotbollsbibeln”


(07.06.2014) Korstecken i början av matchen, förbön för elvan och Jesus-budskap på t-tröjor. Fotbollslandskamper blir ofta skådeplats för trosuttryck från elitidrottare, och i Brasilien, som arrangörsland för Fotbolls-VM 2014, är detta i all synnerhet vad man kan förvänta sig. Den tyske författaren David Kadel låter i sin nyutgivna Fotbollsbibel ett stort antal internationellt kända fotbollsstjärnor förklara varför de tror på Gud och vilka värderingar som har präglat dem.

För Uruguays anfallsstjärna Edinson Cavani spelar Gud en ”viktig roll” i både privatlivet och yrkeslivet. Hans fotbollstalang är en gåva som Gud har gett honom, dessutom känner han sig ledd av Gud vid de frestelser som fotbollen ofta förknippas med och ”beskyddad från dåliga beslut”, säger Cavani som spelar i Paris Saint-Germain.

Cavani förklarar att han tillsammans med sin flickvän sedan några år tillbaka läser Bibeln och därigenom ”för första gången på riktigt lärt känna Gud i sitt hjärta och fått uppleva honom i olika situationer”. Vägen tillsammans med Gud är visserligen inte enkel, men den leder till glädje och ”innebär att man till sist ändå är en segrare”, menar fotbollstjärnan från Uruguay.

Falcao: Jesu livsstil

Trosvisshet är hans ”enastående kännetecken”, förklarar Colombias anfallsess, Radamel Falcao, som spelar för AS Monaco. Svåra perioder med skador – två ögonoperationer hotade hans fotbollskarriär och ett avslitet korsband i början av året gjorde hans VM-deltagande ovisst – har visat honom ”att det inte handlar om min egen framgång utan framför allt om Guds hjälp. Allt som jag är och äger har Gud gett mig”.

Att han som fotbollsstjärna har ett ”stort inflytande på människor och framför allt på ungdomarna” är Falcao medveten om. Han försöker utöver sporten förklara för andra ”att det finns en Gud som älska alla människor”. En ”uppriktig Jesu livsstil” kan påverka fler människor än en predikan från predikstolen, det är han övertygad om.

Luiz: Gud ger oss leendet


”Min tro på Jesus ger mig kraft att alltid gå ut på fotbollsplanen för att göra mitt bästa, men också för att hänföra andra”, menar Brasiliens försvarsspelare David Lutz. Eftersom Gud vet allt om hans liv, kan han ”slappna av” när hans coach sätter honom på bänken, ”eftersom jag till och med kan tro att det är det bästa för mig”. Gudstro har också med glädje att göra – ”Gud har inte gett oss tänder att äta med utan även att le med”, säger idrottaren, vars övergång från FC Chelsea till Paris Saint-Germain nyligen offentliggjordes.

Elfenbenskustens trupp finns Didier Ya Konan, som spelar i Hannover 96. ”Gud har gjort mitt tänkande starkt, något som är extremt viktigt inom dagens proffsfotboll”, säger han i en intervju. I stället för att ständigt tvivla på sig själv och grubbla har han genom tron ”också mentalt alla friheter att kunna uppnå allt”. Han tror på en kärleksfull Gud, som han alltid litar på och som också låter honom drömma – ”att till exempel en dag få spela för en stor klubb”. Han arbetar hårt för detta, och att för detta ära och tacka Gud.
Alaba: ber även under spelen

David Alaba, titelfigur i ”Fotbollsbibeln”, reser inte till VM. ”Det betyder mycket för mig att få känna att Gud älskar mig och alltid ger mig kraft. Förhållandet till Gud och hans ofattbara kärlek är det viktigaste i mitt liv”, säger den 21-årige österrikiske försvarsspelaren från FC Bayern München. Även under spelen kommunicerar han med Gud: ”Under avbrott och korta pauser talar jag med Gud och blir alltmer medveten om att han finns vid min sida och skänker mig kraft och intuition.”


Stor uppmärksamhet fick Alaba, som är sjundedagsadventist, efter FC Bayern Münchens seger i Champions League-finalen förra året mot Borussia Dortmund: Han tog på sig en t-tröja med texten ”min kraft finns hos Jesus”. Han berättar hur hans föräldrar när han var barn med den bibliska berättelsen om David och Goljat fick honom ”så begeistrad av att man i livet med Gud kan uppnå allt”. ”Även i dag hämtar jag styrka från de bibliska historierna.”

(Kathpress / via Signum)







All the contents on this site are copyrighted ©.