2014-06-02 13:45:35

Påven på Olympiastadion med 50 000 medlemmar i Karismatisk Förnyelse


(02.06.2014) En ny missionsanda förstärkt av enhet. Detta var påven Franciskus uppmaning när han på söndagseftermiddagen mötte den katolska rörelsen för Karismatisk Förnyelse på Olympiastadion i Rom. Han beskrev rörelsen som en nådeström i kyrkan och för kyrkan.


Det var Karismatisk Förnyelse i Italien som hade valt att hålla sitt 37:e nationella möte på Olympiastadion då påven Franciskus tackat ja till att delta. 52 000 personer från 55 olika länder deltog, och närvarade gjorde även två internationella grenar: ICCRS (International Catholic Charismatic Renewal Services) och CFCCCF (Catholic Fraternity of Charismatic Covenant Communities and Fellowships).


När påven anlände kl 17 på eftermiddagen hade mötet pågått sedan förmiddagen. Han möttes av sången ”Herren Jesus lever” på spanska, vilket han tackade för och sa att den fick honom att känna sig hemma, för han hade hört den i Argentina vid en karismatisk mässa i katedralen i Buenos Aires.


Påven höll ett lång tal i vilket han talade om vikten av evangelisation och enhet, och varnade för en överorganisation som kan leda till att man agerar som nådens kontrollanter, och som den Helige Andens tullstation. ”Låt Gud agera.”


Påven började sitt tal med att beskriva rörelsen som en orkester, ”där varje instrument är olika, men alla är nödvändiga för musikens harmoni…. Så, liksom i en orkester, kan ingen medlem i karismatisk förnyelse tro sig vara viktigare än någon annan. När någon tror att de är större och viktigare än andra, då börjar pesten”, sa påven.


Påven berättade att han till en början i Buenos Aires inte uppskattade karismatiker. Jag sa till dem: ”Ni verkar vara en sambaskola. Jag delade inte deras sätt att be och många av de nya saker som hände i kyrkan. Men när jag lärde känna dem förstod jag vad den karismatiska förnyelsens bidrag till kyrkan är.” Påven sa att han strax före konklaven hade blivit vald till assistent till rörelsen i Argentina. ”Den Karismatiska Förnyelsen är en stor kraft, som tjänar evangeliet, i den Helige Andens glädje.


Påven uppmanade deltagarna till att alltid ha ett evangelium i fickan, och läsa Guds Ord varje dag. Han sa även till de att vara vaksamma på att inte förlora den frihet som den Helige Anden har gett oss i gåva. ”Pater Raniero Cantalamessa, säger ofta att faran för Karismatisk Förnyelse är risken att överdriva organisationen.


”Naturligtvis behöver ni en organisation”, sa påven ,”men det finns ingen större frihet än att låta sig ledas av den Helige Anden, och vägra att beräkna och kontrollera allt, utan tillåta honom att upplysa oss och vägleda och orientera oss.”


”En annan fara är att bli nådens kontrollanter”, sa påven. ”Om ni kanske omedvetet börjar agera som kontrollanter som avgör vem som kan ta emot bönen och andedopet, ber jag er att inte göra det. Ni förvaltar Guds nåd, men ni kotrollerar den inte. Var inte den Helige Andens tullmyndighet!"


Påven Franciskus gav en serie direktiv för att undvika misstag på vägen. Han nämnde dokumenten som kardinal Suenens och biskop Helder Camara skrivit, för rörelsens teologiska och pastorala orientering.


Påven Franciskus sa att man inför mötet bett honom säga vad påven förväntar sig av Karismatisk Förnyelse, och påven sa: ”Er kallelse är att lova och tillbe Gud, evangelisation, andlig ekumenik och omsorg om de fattiga, behövande och marginaliserade. Jag förväntar mig omvändelse till Jesu kärlek som gör oss till vittnen om Gud kärlek. Den Helige Anden hjälper oss att leva evangeliet. Jag förväntar mig att ni har andedopet gemensamt med hela kyrkan. Jag förväntar mig att ni evangeliserar, och förkunnar att Jesus lever och älskar alla människor, och att ni vittnar om en andlig ekumenik med bröder och systrar i andra kyrkor och kristna samfund. Karismatisk Förnyelse är i sin natur ekumenisk. Jag förväntar mig att ni är nära dem som lider och i deras sår ser Jesu sår.”


Slutligen uppmanade påven Franciskus till enhet i rörelsen. ”Enheten kommer från den Helige Anden och föds i treenigheten. Splittringen, var kommer den ifrån? Från djävulen! Splittringen kommer från djävulen. Fly inre splittringar, bland er ska de inte finnas!


”Låt er ledas av den Helige Anden, med frihet, bura inte in den Helige Anden!”


Med dessa ord sa påven att han såg fram emot det stora jubileet år 2017, som ska firas på Petersplatsen.








All the contents on this site are copyrighted ©.