2014-04-20 13:15:26

Påven: Ta uppståndelsens budskap "till jordens ändar"!


(20.04.2014) Katoliker bör ta uppståndelsens budskap "till jordens ändar", sa påven Franciskus när han firade Påskvakan. I sin predikan uppmanade påven de troende att reflektera över sitt eget personliga "Galiléen": deras första möte med Jesus.

Han sa: "Att gå till Galiléen betyder något vackert, det innebär att återupptäcka vårt dop som en levande fontän, att dra ny energi från källorna till vår tro och vår kristna erfarenhet.

"Att återvända till Galiléen innebär framförallt att återvända till det flammande ljus som Guds nåd berörde mig med i början av vandringen. Från den lågan kan jag tända en eld i dag och varje dag och ta med mig värme och ljus till mina bröder och systrar. Flamman antänder en ödmjuk glädje, en glädje som sorg och nöd inte kan avskräcka, en god, mild glädje.

"I varje kristen människas liv, finns efter dopet också ett mer existentiellt "Galiléen": upplevelsen av ett personligt möte med Jesus Kristus som kallade mig att följa honom och dela hans mission.

"I detta avseende, betyder att återvända till Galiléen att bevara i mitt hjärta det levande minnet av denna uppmaning, när Jesus vandrade på min väg, såg på mig med nåd och bad mig att följa honom. Det betyder att återuppliva minnet av det ögonblicket, när hans ögon mötte mina, det ögonblick när han fick mig att inse att han älskade mig.

"I dag, i kväll, kan var och en av oss fråga: Vad är mitt Galiléen? Var är mitt Galiléen? Kommer jag ihåg det? Har jag glömt det? Har jag gått ut på vägar och stigar som fick mig att glömma det? Herre, hjälp mig: tala om för mig vad mitt Galiléen är; för du vet att jag vill återvända dit för att möta dig och låta mig omfamnas av din nåd.

"Påskens evangelium är mycket tydligt: vi måste vandra tillbaka dit, för att se att Jesus har uppstått och att bli vittnen till hans uppståndelse. Detta är inte att gå tillbaka i tiden; det är inte en slags nostalgi. Man återvänder till vår första kärlek, för att få den eld som Jesus har tänt i världen och för att ge denna eld till alla människor, till jordens ändar."

Efter sin predikan döpte Franciskus 10 personer som kom från Vietnam, Vitryssland, Senegal, Libanon, Italien och Frankrike.








All the contents on this site are copyrighted ©.