2014-03-26 09:47:00

"Det enda frälsningen behöver är ett ödmjukt hjärta" Påvens predikan på Marie Bebådelse


(26.03.2014) "Herren vandrar med oss för att blidka våra hjärtan." Det sa påven Francikus under sin morgonpredikan i Sankta Marta på onsdagen, då den katolska kyrkan firade Marie Bebådelse. Påven underströk hur vi bara med ett ödmjukt hjärta som Marias, kan närma oss frälsningen. Frälsningen som man vare sig kan köpa eller sälja – den är en gåva.

"Var leder dig hjärtats stolthet?" Påven Franciskus utgick från Adam och Eva som ger efter för Satans förförelse. Deras självgoda stolthet leder till att de utvisas från Paradiset. Men Herren lät dem inte gå ensamma, han ger dem ett löfte om inlösen, och går med dem. "Herren”, sa påven, ”är tillsammans mänskligheten på denna långa resa. Han skapade ett folk, och stannade med dem.”

”Vandringen som började med olydnad, slutade med lydnad.” Påven citerar den helige Irenaeus av Lyon, som sa att ”knuten som Evas olydnad knöt, löste Marias lydnad upp”.

"Herren vandrar med sitt folk, men varför med så stor mildhet? Jo för att mjuka upp våra hjärtan. Han säger det uttryckligen: "Jag kommer för att göra ditt hjärta av sten till ett hjärta av kött". Mjuka upp våra hjärtan för att de ska kunna ta emot löftet han gav oss i Paradiset. Genom en man kom synden, och genom en annan man frälsningen. Denna långa vandring hjälper oss att få ett mer mänskligt hjärta, närmare Gud, inte ett stolt och självtillräckligt.”

"Idag", fortsatte påven, "talar liturgin för oss om lydnad, lydnad mot Guds ord":

"Frälsning kan inte köpas, och inte säljas: den är en gåva. Den är gratis. Vi kan inte rädda oss själva: frälsningen är en gåva, helt gratis. Man kan inte köpa den med blod från tjurar och getter. Det enda frälsningen behöver för att kunna nå oss är ett ödmjukt hjärta, ett foglig, lydig hjärta. Som Marias.

Påven la tyngdpunkten på en vandring i ödmjukhet och förödmjukelse: ”Det handlar helt enkelt om att säga ’jag är en man, jag är en kvinna, och du är Gud’, och att fortsätta framåt i Guds närvaro, med ett lydigt och fogligt hjärta.”

"Låt oss se på Eva och Adam, och på Maria och Jesus – se på historien som en vandring med Gud och hans folk, och säga ’Tack. Tack, Herre!’ Idag är en dag att tacka Herren."








All the contents on this site are copyrighted ©.