2014-03-18 11:00:26

"Vem är jag att döma?" Påven predikar i Sankta Marta om vägen till att vara mer barmhärtig


(18.03.2014) I sin första predikan efter en veckas uppehåll, på måndagsmorgonen i Sankta Martas kapell i Vatikanen, valde påven Franciskus att belysa hur vägen till barmhärtighet går genom att inte uppmärksamma andras synder utan att snarare komma ihåg sina egna.

"Var barmhärtiga som er Fader är barmhärtig.” Påven kommenterar Jesu uppmaning och sa att ”det inte är lätt att förstå denna barmhärtiga attityd, därför att vi är vana att döma. Människan ger lite utrymme till förståelse och barmhärtighet.”

Två förhållningssätt är nödvändiga för att vi ska utveckla en barmhärtig attityd till andra. Den första är självkännedom. Medvetenhet om att vi har gjort många dåliga saker – att vi är syndare. Inför vår ånger omvandlas Guds rättfärdighet till nåd och förlåtelse." Man måste skämmas över sina synder förklarar påven:

”Vi är kanske inte mördare, men vi gör många, många små synder varje dag. Om man inser hur litet ens hjärta är, och man skäms över det, då blir skammen till nåd. Nåden att inse att du är en syndare. Att helt enkelt säga ”Herre jag är en syndare och jag skäms inför dig och ber Dig om förlåtelse". Det är enkelt, men så svårt att säga. Jag har syndat”

Påven Franciskus konstaterar att vi ofta rättfärdiga vår synd och lägger skulden på andra, som Adam och Eva gjorde. Men påven understryker att offerbeteendet inte leder någon vart, för även om den andre underlättade för mig att synda, är det jag som gjorde det. Om vi lyckas att säga att vi är syndare, leder det till en större ödmjukhet, och vi blir kapabla att vara barmhärtig, eftersom vi upplever Guds barmhärtighet i förhållande till oss.

Det andra förhållningssättet handlar om att vidga hjärtat, och påven Franciskus förklarar att ett litet egoistiskt hjärta är oförmöget att vara barmhärtigt:

”När vi lägger vår uppmärksamhet på andras synder, ska man säga sig själv: ”Jag har gjort många synder. Vem är jag at döma?”, sa påven. ”Denna mening: Vem är jag att döma? Vem är jag att för att skvallra om detta? Vem är jag att uttala mig som har gjort samma saker eller sämre? Detta förstorar hjärtat! Herren säger ’Döm inte och du ska inte dömas! Förlåt och du blir förlåten! Ge och du skall få!'. Detta är ett generöst hjärta. Om du har ett stort hjärta kan du ta emot mer.”

”Ett stort hjärta fördömer inte, det förlåter, och glömmer därför att Gud har glömt mina synder. Gud har förlåtit mina synder. Att öppna ditt hjärtat, det är bra. Var barmhärtiga! Människorna som har stora barmhärtiga hjärtan förlåter alltid den andre och tänker på sina egna synder. Detta är barmhärtighetens väg. Om vi alla, folk, individer, familjer, grannskap, hade denna attityd, skulle det vara fred i världen, och frid i våra hjärtan. Barmhärtighet leder till fred.

Kom ihåg detta: "Vem är jag att döma?" Skäms över era synder och förstora era hjärtan. Må Herren ge oss denna nåd.”








All the contents on this site are copyrighted ©.