2014-02-27 15:32:11

Påven Franciskus uppmanar kristna att leva som de lär


(27.02.2014) En kristen som lever inkonsekvent är upphov till skandal, och skandaler dödar. Dessa hårda ord levererade påven Franciskus i sin predikan i morgonmässan i Casa Santa Marta i Vatikanen på torsdagen den 27:e februari. Påven utgick från en konfirmation som genomfördes under mässan. ”En person som tar emot detta sakrament uttrycker en önskan att vara kristen. För mig betyder kristen att bära vittnesbörd om Jesus Kristus”, sade Franciskus och fortsatte: ”En kristen tänker som en kristen, känner som en kristen och agerar som en kristen. Någon kan sägas ha tro men om något av dessa kännetecken saknas är han inte kristen, då är något fel, då är det något som inte stämmer. Och kristna som vanligen lever inkonsekvent gör så mycket skada.”


Den Helige Fadern fortsatte med referens till mässans första läsning ur Jakobsbrevet (Jak 5:1-6): ”Vi hörde vad den Helige aposteln Jakob har att säga till människor som lever inkonsekvent men samtidigt skryter med att vara kristna – som utnyttjar sina anställda. Han säger: ’Lönen till arbetarna som bärgade skörden på era ägor har ni undanhållit. Den skriar till himlen, och skördefolkets rop har nått Herren Sebaots öron.’ Herren den starke. Någon som hör detta skulle kunna tänka: ’Det måste väl vara en kommunist som sade så!’ Nej, nej, aposteln Jakob sade det! Det är Herrens ord, det är konsekvent. Men där kristna inte lever konsekvent ger det upphov till skandal.”


Jesus själv, framhöll påven vidare, talar också så tydligt emot det som är skandalartat. Påven citerade dagens evangelieläsning ur Markusevangeliet (Mar 9:41-50), där Jesus bl a säger: ”Den som förleder en av dessa små som tror, för honom vore det bättre att ha kastats till havets botten med en kvarnsten om halsen.” En kristen som agerar emot sin egen tro, konstaterade Franciskus, ”gör så mycket skada. Skandaler dödar. Hur många gånger har vi inte hört ’men fader, jag tror på Gud men inte på Kyrkan, eftersom ni kristna säger en sak men gör en annan’ – eller ’jag tror på Gud men inte på dig’?” Det här, förklarade påven, beror på inkonsekvens:


”Föreställ dig att du står framför en ateist som säger att han inte tror på Gud – du kan läsa ett helt bibliotek av böcker för honom där det står att Gud finns, och även bevisa Guds existens, och han kommer ändå inte att ha tro. Men om du istället i närvaro av denne ateist bär en konsekvent vittnesbörd om ett kristet liv, kommer någonting att börja verka i hans hjärta. Vittnesbörden kommer att möta hans rastlöshet och där arbetar den Helige Ande. Det är en nåd som vi alla, hela Kyrkan, måste be om: ’Herre, gör att vi må vara konsekventa’.”


Franciskus poängterade att vi måste be, eftersom bön är något nödvändigt för att kunna leva på ett konsekvent, kristet sätt. Konsekvens mellan tro och leverne är nämligen en gåva från Gud:


”Herre, gör att jag får leva i konsekvens med min tro! Herre, gör att jag aldrig må orsaka skandaler utan att jag får vara en person som tänker som en kristen, känner som en kristen, agerar som en kristen. Så ska vi be. Men vi är alla syndare, varenda en av oss, men vi har alla möjligheten att be om förlåtelse. Och Han tröttnar aldrig på att förlåta oss! Ha ödmjukheten att be om förlåtelse: ’Herre, jag var inte konsekvent här, förlåt mig!’ Gå vidare i livet med en kristen konsekvens, med vittnesbörden hos den som tror på Jesus Kristus; som vet med sig att vara en syndare men som har modet att be om förlåtelse när han gör misstag, som vill undvika att förorsaka skandaler för tron. Må Herren ge denna nåd till oss alla.”








All the contents on this site are copyrighted ©.