2014-02-20 16:22:41

Påven Franciskus: För att lära känna Jesus måste vi följa Honom!


(20.02.2014) Man lär känna Jesus mer genom att följa Honom än genom att studera Honom. Det var påven Franciskus’ budskap i predikan vid morgonmässan som han celebrerade på torsdagsmorgonen den 20:e september i Casa Santa Marta i Vatikanen. Varje dag, förklarade påven med anknytning till dagens evangelium (Mark 8:27-33), frågar Kristus ”vem” han är för oss – men den frågan är bara möjlig att verkligen besvara genom att leva som lärjunge.


Det är en lärjunges liv, mer än ett liv i studier, som möjliggör för en kristen att verkligen lära känna vem Jesus är för honom eller henne, framhöll Franciskus. Han tog exemplet med Petrus, som i dagens evangelium samtidigt beskrivs som både ett modigt vittne – som svarade på Jesu fråga till apostlarna om vem han var för dem genom att säga ”du är Messias” – och som en motståndare när han genast efteråt förebrår Jesus när denne förklarar att han måste lida och dö och därefter uppstå.


”Många gånger vänder sig Jesus till oss med frågan ’Men vem är jag för dig?’ och får samma svar som Petrus gav, det som vi har lärt oss genom katekesen. För att besvara den frågan som vi har hört i våra hjärtan – ’Vem är Jesus för oss?’ – är det viktigt att studera och förstå men långt ifrån tillräckligt. För att lära känna Jesus är det nödvändigt att göra den resa som Petrus gjorde: efter denna förödmjukelse gick Petrus vidare med Jesus, såg underverken Jesus gjorde, såg hans makt. Sedan betalade han skatten som Jesus sagt åt honom att göra, fångade en fisk, avlägsnade ett mynt, och såg många liknande underverk. Men vid en viss punkt förnekade Petrus Jesus, förrådde han Jesus, och lärde sig den mest svåra kunskapen – och mer än kunskap i form av visdom – av tårar, av gråt.”


Petrus, fortsatte den Helige Fadern, ber Jesus om förlåtelse – och nu, efter Jesu återuppståndelse, får han frågan av Jesus tre gånger vid stranden till Tiberias’ sjö: ”Älskar du mig?”.


”Vid bekräftelsen av sin totala kärlek till Mästaren är det sannolikt att Petrus grät av skam över minnet från den trefaldiga förnekelsen. Den första frågan till Petrus – ’Vem är jag för dig?’ – kan bara förstås i erfarenheten av en väg, en väg av nåd och av synd, en väg av lärjungeskap. Jesus sa inte till Petrus och de andra apostlarna ’Lär känna mig’; Han sa: ’Följ mig!’. Och denna efterföljd gör att vi kan lära känna Jesus. Att följa Jesus med vår styrka, men också med våra synder, men att alltid följa Jesus. Det handlar inte om studer som är nödvändiga, utan om ett liv som lärjunge.”


Det krävs, menade påven, ”ett dagligt möte med Herren, varje dag, med våra styrkor och svagheter... Men det hela är en resa som vi inte kan göra på egen hand. Att lära känna Jesus är en gåva från Fadern; det är Han som gör att vi kan känna Jesus. Det är ett arbete av den Helige Ande, som är en effektiv arbetare. Inte en fackföreningsman – utan en arbetare som alltid arbetar i oss. Han gör detta arbete att förklara Jesu mysterium och att ge oss detta sinne för Jesus. Vi tittar på Jesus, Petrus, apostlarna, och vi hör frågan i våra hjärtan: ’Vem är jag för dig?’. Och som lärjungar, låt oss be Fadern att Han ska skänka oss möjligheten att lära känna Jesus i den Helige Ande, att Han ska förklara detta mysterium.”








All the contents on this site are copyrighted ©.