2014-02-16 12:56:41

Rakkauden mitta on sen mittaamattomuus


(16.2) "Tämän sunnuntain evankeliumi kuuluu vielä vuorisaarnaan, mikä oli Jeesuksen ensimmäinen suuri saarna. Jeesus lausuu. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan(Matt.5,17). Jeesus ei siis halua poistaa Herran Moosekselle antamia käskyjä, vaan toteuttaa ne", lausui paavi Franciscus ikkunasta alla olevalle ihmismerelle, mikä kuunteli hiljaa 20 asteen lämmössä paavin sunnuntaisia sanoja.
"Mitä tarkoittaa lain täydellinen toteuttaminen? Jeesus itse vastaa meille muutamin esimerkein panemalla vastakkain antiikin lain ja omansa. Hän aloittaa viidennellä käskyllä :Älä tapa. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion(Matt.5,21-22). Jeesus haluaa muistuttaa, että myös sanat voivat tappaa.Hän korostaa, että rakkauden ainoa mitta on se, ettei sillä ole mittaa. Suhteemme Jumalaan ei voi olla rehellinen, ellemme halua rauhaa lähimmäisemme kanssa.
Kaikesta tästä ymmärrämme, että Jeesukselle ei ole tärkeää pelkkä lain noudattaminen ja ulkoinen käyttäytyminen. Hän menee lain ytimeen, ihmissydämeen, missä saavat alkunsa hyvät ja pahat aikeemme. Hyvään ja rehelliseen käyttäytymiseen eivät riitä lain määräykset, vaan tarvitsemme syvällisiä syitä, Jumalan viisautta, minkä voimme vastaanottaa Pyhän Hengen armosta. Me, jotka uskomme Kristukseen, voimme avautua Pyhän Hengen vaikutukselle. Kaikki johtaa suurimpaan käskyyn: Rakasta Jumalaa koko sydämelläsi ja lähimmäistäsi kuin itseäsi".







All the contents on this site are copyrighted ©.