2014-01-30 15:08:02

Påven Franciskus: ”Kristna måste känna med Kyrkan”


(30.01.14) Ödmjukhet, trohet och bön är de tre tecknen på en kristen som tillhör Kyrkan. Det var temat för påven Franciskus’ predikan vid morgonmässan i Casa Santa Marta i Vatikanen på torsdagen den 30:e januari. Han uppmanade sina åhörare att verkligen ”känna med Kyrkan”.


Påven sade att dopets första frukt är att det gör oss till en del av Kyrkan, en medlem av Guds folk, och påminde om Paulus VI:s ord om att det skulle vara absurt att påstå att vi älskar Kristus utan Kyrkan, att vi lyssnar på Kristus men inte på Kyrkan, att vi är med Kristus men i utkanten av Kyrkan. Evangeliets budskap, framhöll Franciskus, kommer till oss genom Kyrkan, och vår väg till helighet måste gå genom Kyrkan.


När han talade om de tre pelarna som stöttar vår erfarenhet av att tillhöra Kyrkan, sade påven Franciskus att den första är ödmjukhet och insikten att frälsningshistorien inte börjar eller slutar med oss. En person som inte är ödmjuk, sade han vidare, ”kan inte känna med Kyrkan utan känner bara vad han eller hon själv önskar. Ödmjukhet, däremot, hjälper oss att se att var och en av oss bara är en liten del av Guds stora folk, som är på väg med Herren.”


Den andra pelaren, fortsatte den Helige Fadern, är ”troheten mot Kyrkans lära och doktriner”. Genom att återigen citera sin företrädare Paulus VI sade påven att vi tar emot evangeliet som en gåva och att vi måste föra den gåvan vidare till andra i trohet, snarare än att se den som något som är vårt eget.


För det tredje, sade påven Franciskus, måste vi ”komma ihåg att be med och för Kyrkan i alla delar av världen. Ber vi verkligen för Kyrkan? Inte bara dagligen i mässan utan också när vi är hemma? Må Herren hjälpa oss att följa denna väg, att fördjupa vår erfarenhet av att tillhöra och att känna med Kyrkan.”








All the contents on this site are copyrighted ©.