2014-01-22 09:51:55

Påven Franciskus: ”Vi måste bevara vår litenhet för dialogen med Herren”


(22.01.14) Att Herren står i personligt samtal med varje enskild människa, var temat för påven Franciskus’ predikan vid morgonmässan i Casa Santa Marta i Vatikanen på tisdagen den 21:a januari.


”I en grupp har var och en sin plats. Men Herren talar helt enkelt med varje människa och aldrig med massan. Han tilltalar var och en helt personligt, med namn. Han väljer ut oss personligt. I Skapelseberättelsen blir detta tydligt: Gud skapar människan och ger henne ett namn. Så börjar relationen mellan Gud och människan. Men där är också något mer: en relation mellan Gud och oss, de små. Gud, den store och vi, de små. När Herren särskilt väljer ut och kallar enskilda bland alla människor, då väljer han alltid de små.”


Detta fastställde påven utifrån dagens läsning ur Första Samuelsboken (1 Sam 16:1-13), där det heter: ”Fäst dig inte vid hans utseende och hans resliga gestalt – honom har jag förkastat. Herren ser med andra ögon än människor: människor ser till det yttre, men Herren ser till hjärtat.” Gud, konstaterade Franciskus, gör sina val utifrån sina egna kriterier, och då väljer han de svaga och de milda, varför den anspråkslöse David blir utvald och smord till kung. Senare begick David förvisso synder, fortsatte den Helige Fadern – ”men han gjorde sig därefter liten och sade: ’jag är en syndare’. David bad om förlåtelse och gjorde bot.”


”Den kristna tron, vår tro, består i att bevara vår litenhet så att den kan träda i dialog med Herren. Vi måste bevara vår litenhet! Därför är ödmjukhet, försiktighet och mildhet så viktiga i en kristens liv: för att bevara den litenhet på vilken Herren så gärna ser. Dialogen kommer alltid att vara mellan vår litenhet och Herrens storhet. ... Må Herren och denna nåd bidra till att vi alltid bevarar vår litenhet inför Honom.”








All the contents on this site are copyrighted ©.