2014-01-21 15:54:03

Påven Franciskus: ”Kristen frihet är att följa Guds ord – inte relativisera det!”


(21.01.14) Den kristnes frihet visar sig i den kristnes beredskap att lyda och följa Guds ord. Det var budskapet i påven Franciskus predikan i morgonmässan i Casa Santa Marta i Vatikanen, där han själv bor, på måndagen den 20:e januari. Guds ord motsvarar inte nödvändigtvis våra förväntningar utan är istället ”levande, fritt och nytt”, enligt påven.


”Evangeliet är en nyhet. Guds uppenbarelse är en nyhet. Vår Gud är en som ständigt gör nytt och önskar vår lydnad gentemot det han säger och gör. Evangeliet säger inte alltid de saker vi vill höra, men det är levande och fullt av överraskningar.Var och en måste fråga sig: är jag öppen för att följa Guds ord, eller vill jag hellre följa det som jag själv anser vara Guds ord? Destillerar jag Guds ord så att det i slutändan kommer ut något annat än det Gud vill?”


Påven anspelade på Jesu liknelse i måndagens evangelium (Mark 2:18-22) om att hälla nytt vin i gamla vinsäckar. Öppenhet för Guds ords nyheter betyder att själv förnyas, påminde Franciskus. Att göra uppror mot Guds vilja betyder däremot att falla för ”spådomskonst” och ”avgudadyrkan”, fortsatte påven och tog exemplet med kung Sauls olydnad i mässans första läsning (1 Sam 15:16-23). Att följa ett egetprocessat gudsord har, menade den Helige Fadern, inget med frihet att göra, och han fortsatte:


”Den kristna friheten och den kristna lydnaden handlar om att följa Guds ord och betyder faktiskt att ha mod; modet att bli till nya vinsäckar för det nya vinet, som alltid kommer. Det betyder mod att alltid kunna urskilja – och jag säger urskilja, inte relativisera! – vad den Helige Ande gör i mitt hjärta, vad han vill där, vart han vill bära mitt hjärta. Och lyda; lyda det Herren säger oss, att dela Hans liv och kärlek. Urskilja och lyda. Låt oss idag be om nåden att kunna lyda Guds ord, detta ord som är effektivt och levande, som urskiljer känslorna och tankarna i hjärtat.”








All the contents on this site are copyrighted ©.