2014-01-08 15:03:48

Påven firar Jesu Uppenbarelse "Använd helig list för att bevara tron"


(06.01.2013) Efter flera dagars regn kom Trettondagen med sol till Rom, vilket lämpade sig särskilt eftersom dagens högtid Jesu Uppenbarelse fokuserar på ljuset. "Lumen requirunt lumine" den liturgiska hymnen beskriver hur de tre vise männen ’följde ljuset i sökandet efter Ljuset’.

Vi söker efter Guds ljus med våra små ljus och vi nöjer oss inte med ett mediokert liv”, sa påven i sin predikan under mässan som han firade i Peterskyrkan denna morgon. Påven uppmanade de troende att vara ”listiga” i anden, på samma sätt som de tre vise männen var listiga i att finna och dyrka Jesus, och undvika Herodes fallgropar.

Först talade han om dagens protagonister – de tre vise männen. Stjärnan får dem att börja söka efter Kristi stora ljus: "De vise männen följer troget ljuset som på djupet genomsyrar dem, och de möter Herren. Deras öde symboliserar varje människas öde: vårt liv är en resa, upplyst av ljus som belyser vägen i sökandet efter kärlekens och sanningens fullhet, som vi Kristna ser i Jesus, världens Ljus.

Även dagens kristna har sin stjärna”, noterade påven. Det är att läsa och meditera evangeliet och att erfara Jesus och hans kärlek. Men risken är att gå vilse på denna väg och förlora stjärnan ur sikte, som de tre vise männen gjorde då Herodes skugga spred sig. Han var misstänksam och orolig över ett litet bräckligt barns födelse, en för honom farlig rival.

”Men Jesus hade inte kommit för att störta honom, utan världens furste. Men kungen och hans rådgivare känner hur makten, knakar och de är rädda för att någon vänder upp och ner på spelreglerna, och avmaskerar de. En värld byggd på domäner, på framgång och korruption undermineras av ett barn! Därför dödade Herodes barnen.

Om än det ”världsliga mörkret" gjorde det svårt att följa stjärnan så fann männen ljuset och vägen till Betlehem. Men det är på de tre vise männens återvändo hem som påven lägger sin tonvikt. På deras "heliga list" som leder dem att inte falla i de fällor Herodes har gillrat:

"Med denna ”heliga list” bevarade de tron”, sa påven. ”Vi måste också bevara tron. Försvara den från mörkret, så ofta förklätt av ljus. Aposteln Paulus påminner oss om att djävulen ibland förklär sig i ljus. Det är här den ”heliga listen” är nödvändig, för att bevara tron och skydda den, med bön ,med kärlek, med omsorg.

Men förutom detta sa påven att de tre vise männen lär oss en annan viktig aspekt: "De lär oss att vi inte ska nöja oss med en mediokert liv, utan alltid låta oss fascineras av vad som är gott, sant och vackert ... av Gud, som är allt detta. De lär oss att inte luras av av det ytliga, av de som i världen är stora, kunniga och maktfulla. Vi får inte stanna där. Vi måste bevara vår tro.

Bevara den bortom det världsliga, för att vandra mot Betlehem, där man i ett hus finner en mor och en far fulla av kärlek och tro, och där Solen ifrån ovan skiner, Universums konung.”

Efter påvens mässa väntade en stor folkskara på Petersplatsen för att tillsammans med påven be Angelusbönen vid tolvslaget. Som varje år hade den europeiska familjeorganisationen Europae Familia organiserat en parad från Castel Sant’Angelo till Petersplatsen, i år för det 29:e gången i rad. I paraden deltar fanbärare och trumslagare, musikorkestrar blomsterbärare, personer klädda i historiska dräkter – en folkfest som växer för var år som går. Man beräknade över 1500 deltagare varav 250 barn. Varje år väljs tre vise männen i någon av de byar eller städer som representeras i paraden, och dessa rider fram till Petersplatsen och överlämnar sina gåvor till påven. I år kommer de från Leonessa i norra Lazio.








All the contents on this site are copyrighted ©.