2014-01-19 13:41:20

Älkää menettäkö toivoanne paremmasta maailmasta


(19.1) "Viime sunnuntaina vietetyn Herran kasteen juhlan yhteydessä aloitimme tavanomaisen liturgisen ajan", muistutti paavi Franciscus Pietarintorille kokoontuneelle ihmispaljoudelle. "Tämän päivän liturgia kertoo Jeesuksen ja Johannes kastajan kohtaamisesta Jordan virran rannalla. Kertoja on silminnäkijä evankelista Johannes, joka ennen liittymistään Jeesuksen opetuslapseksi oli Johannes kastajan opetuslapsi yhdessä Jaakobin, joka oli hänen veljensä, Simonin ja Andrean kanssa, jotka kaikki olivat galilealaisia kalastajia. Johannes kastaja näkee Jeesuksen kansan joukossa, tunnistaa hänessä Jumalan lähettämän ja siksi osoittaa häntä seuraavin sanoin: Katsokaa, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!(Joh.1,29).
Ottaa pois tarkoittaa kirjaimellisesti nostaa, ottaa ylleen. Jeesuksella oli tarkka tehtävä tullessaan maailmaan: vapauttaa se synnin vallasta ja ottaa ylleen ihmiskunnan synnit. Millä lailla", kysyi paavi. "Rakastamalla. Ei ole olemassa mitään muuta tapaa voittaa paha ja synti, kuin uhrata rakkaudella oma elämä muiden puolesta. Jeesus oli todellinen pääsiäislammas.
Mitä tarkoittaa olla tänään Jumalan Karitsan seuraajia?Meidän on korvattava paha hyvällä, voima rakkaudella, ylpeys nöyryydellä ja maine palvelulla. Meidän ei pidä sulkeutua itseemme, vaan meidän on vietävä evankeliumia kaikille todistamalla sitä omalla elämällämme, kuinka seuraamalla Jeesusta, olemme vapaampia ja iloisempia".







All the contents on this site are copyrighted ©.