2013-11-21 12:21:25

Jesus avbildad som en hemlös på en parkbänk


(21.11.2013)Ett slående skulptur av Jesus, avbildad som en hemlös man som sover på en parkbänk, skänktes till påven Franciskus efter den allmänna audiensen på Petersplatsen på onsdagen. Skulptören Timothy Schmalz hade tagit med det ovanliga konstverket från Kanada. Konstnären söker sedan tjugo år Kristi ansikte nuförtiden. Han inspirerades av en hemlös man på Torontos gator som han mötte för flera år sedan. Det var en erfarenhet som gav konstnären en ny insikt om Evangeliets del som handlar om att bry sig om de hungriga, törstiga, nakna och främlingarna bland oss. Innan audiensen satt den engelska redaktionen på Vatikanradion sig ned en stund med Timothy Schmalz för att få veta mer om hans arbete, hans tro och hans gåva till påven.


Han berättade: Vad Evangeliet och kristendomen ger, är oändlig källa av kreativa möjligheter.... vad jag försöker att göra är att komma med nya perspektiv på dessa eviga sanningar.... Jag åkte till Toronto...och såg folk, så många av dem som ligger på gatan... Jag vet att jag också hade blivit van vid det, men efter att ha varit borta och att komma tillbaka, det var en chock... Jag skapade en gestalt, nästan helt insvept i en sovsäck eller en tjock gammal grov filt och det enda som syns är hans fötter med såren efter att ha hängt på Korset.. Jag hoppas att ha de här bildliga budskapen i de stora städerna...en skulptur är nästan som en predikan som pågår tjugofyra timmar av dygnet varje dag i veckan om den är utomhus... så att folk kan bry sig mer om de hemlösa..








All the contents on this site are copyrighted ©.