2013-11-13 17:49:19

"Bikten är som ett andra dop" Påvens allmänna audiens


(13.11.2013) ”Den sanna striden att slåss är den som försvarar livet, inte döden.” Det sa påven Franciskus under onsdagens allmänna audiens då han hänvisade till det tragiska bombdådet i Damaskus för två dagar sedan, vid vilket två barn dödades.
"Snälla!” Audiensen är nästan slut när påven vädjar till de närmare 50 000 pilgrimerna på Petersplatsen. ”Snälla, låt inte dessa tragedier hända. Låt oss be mycket för detta. I dessa dagar ber vi också för våra bröder och systrar i Filippinerna som drabbats av tyfonen. Dessa är de verkliga sakerna att syssla med. För livet! Aldrig för döden."
För livet mot döden var även påvens fokus under trosundervisningen då han kommenterade Trosbekännelsen i vilken vi varje söndag läser "Jag bekänner ett dop till syndernas förlåtelse." Uttrycket delade påven upp i tre punkter: " jag bekänner" , "ett dop" , "till syndernas förlåtelse".
När vi säger ”jag bekänner” bekräftar vi vår sanna identitet som Guds barn", sa påven:
"Dopet är ett kristet identitetskort. Vårt födelseintyg. Födelsen i kyrkan”, sa påven och uppmanade alla som inte vet datumet på deras dopdag till att ta reda på det och fira den som en andra födelsedag.
I det kristna livet kan vi förnya vår andra födelsedag, dopet, genom försoningens sakrament:"När vi biktar våra svagheter, våra synder ber vi Jesus om förlåtelse. Samtidigt förnyar vi med försoningen vårt dop. Varje gång vi biktar oss firar vi vårt dop. Det är därför som bikten inte är en tortyrkammare, utan en fest. Bikten är för de döpta! För att hålla vår kristna värdighets vita dräkt ren."
Vid den andra punkten, "ett dop" , sa påven, att dop betyder nedsänkning, och en ”en rening för återfödelse och upplysning”:
"Återfödelse eftersom ingen kan nå himmelriket utan denna pånyttfödelse genom vattnet och anden. Upplysning eftersom man genom dopet fylls med Kristi nåd. Kristi ljus lyser inom oss, vilket är dopljusets betydelse.”
Vid den tredje punkten - "till syndernas förlåtelse" återvände påven till bikten. ”Jag kan inte döpas om och om igen”, sa påven, men med bikten är det som om jag blev döpt på nytt.
"Herren Jesus tröttnar aldrig på att förlåta. Även när dörren som har öppnats genom dopet stängs lite" , på grund av våra svagheter och våra synder, öppnar bikten den, precis som om det vore ett andra dop som upplyser oss och förlåter oss allt, för att vi ska gå vidare med Herrens ljus."
Och som så ofta uppmanade påven idag: ”Se till att inte bli bestulna på er kristna identitet”.
Vid slutet av audiensen hälsade påven på de anhöriga till de som dog vid massakern i Nasiriyah i Irak för 10 år sedan. Han uppehöll sig sedan länge med de sjuka, som väntade på honom, tillsammans med ordföranden för det påvliga rådet för själavård vid sjukvård, msgr. Zimowski. Idag var en stor grupp barn som lider av ovanliga sjukdomar på audiensen.








All the contents on this site are copyrighted ©.