2013-10-27 14:01:35

Påven vid Angelus: Familjerna som ber tillsammans är starka och för vidare glädjen som kommer från Gud


(27.10.2013)Lyssna här: RealAudioMP3 Över hundra tusen personer deltog i mässan på Petersplatsen på Trons Års Familjedag. Påven inbjöd i sin predikan till att meditera över det grundläggande i den kristna familjen.

Först och främst familjen som ber. Evangeliets text (Luk 18:9-14) lyfter fram två sätt att be, en falsk, som är fariséns och den andre ärlig, tullindrivarens. Farisén förkroppsligar en attityd som inte uttrycker tacksamhet till Gud för sin gunst och nåd, utan självbelåtenhet. Farisén känner sig rätt och riktig och ståtar med det och dömer de andra från sin piedestal. Tullindrivaren däremot säger inte mycket. Hans bön är ödmjuk och diskret, medveten om sin ovärdighet och sitt elände: denne man visar sig verkligen i behov av Guds förlåtelse och barmhärtighet. Tullindrivarens bön är den fattiges, det är en bön som behagar Gud, som han säger i första läsningen (Syr 35:15b-17, 20-22a) når den upp till molnen, medan den hos farisén belastas med fåfänga.Lyssna här: RealAudioMP3

Lyssna här: RealAudioMP3 Påven fortsatte: I ljuset av detta ord skulle jag vilja fråga er, kära familjer: Ber ni någon gång i familjen? Några kanske, jag vet. Men många säger till mig: hur gör man? Men, man gör som tullindrivaren förstås: ödmjukt inför Gud. Var och en med ödmjukhet som låter oss se Herren och som ber om att Hans godhet ska komma till oss. Men hur gör man i familjen? För att det verkar som bönen är något personligt och så infinner sig aldrig den lugna stunden i familjen... Ja, det är sant, men det är också en fråga om ödmjukhet och att erkänna att vi behöver Gud, precis som tullindrivaren! Och alla familjer behöver Gud. Alla, alla. Behöver hans hjälp, hans styrka, hans välsignelse, hans nåd, hans förlåtelse. Och det behövs enkelhet! För att be inom familjen krävs enkelhet. Att be Fader vår runt bordet är inte något konstigt, det är lätt och det ger mycket styrka! Och även att be för varandra! Mannen för sin fru, frun för sin man, båda två för barnen, barnen för föräldrarna, för mor- och farföräldrarna... Att be för varandra. Detta är det att be inom familjen och bönen gör familjen stark.Lyssna här: RealAudioMP3








All the contents on this site are copyrighted ©.