2013-10-14 10:27:12

Påven helgade världen till Marias Obefläckade Hjärta


(14.10.2013) Över 150 tusen människor kom till Petersplatsen på söndagen för att se påven Franciskus helga världen till Marias Obefläckade Hjärta.

Påven stod inför statyn av Vår Fru av Fatima, som hade kommit till Petersplatsen kvällen innan och helgade världen till henne. I konsekrationsbönen sa han: "Vi är övertygade om att var och en av oss är dyrbara i dina ögon, vakta över våra liv med dina armar: Välsigna och förstärk varje önskan om godhet".

Det var förmiddagens höjdpunkt när påven firade mässan på festdagen för Vår Fru av Fatima. De troendes hängivenhet till Jungfru Maria var mycket tydligt eftersom många av de närvarande höll upp bilder av Maria och knäppte i sina händer miniatyrstatyer av Vår Fru av Fatima medan de lyssnade till påvens predikan.

Påven Franciskus som är känd för sin hängivenhet till Maria sa att festdagen var en dag då man bör tänka på en av de fantastiska saker som Maria gjorde och det var att bli "vald att vara Guds moder". Med söndagens bibelläsningar som inspiration sa påven i sin predikan att man bör tänka på tre saker: Gud förvånar oss, Gud ber oss att vara trofasta och Gud är vår styrka.

Med hänvisning till Maria sa påven att Gud överraskade Maria, men trots detta kunde hon säga: "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.” Påven fortsatte med att säga att Gud förvånar oss, han förstör våra planer, men han säger också "lita på mig, var inte rädd".

I sin andra reflexion sa Franciskus att "Gud ber oss att vara trofasta" och han förklarade att Gud är kärleksfull, men han "kräver också att vi är trofasta när vi följer honom". Maria var trofast, fortsatte han, hon sa "Ja till Gud i stunder av både glädje och sorg". Vår plikt är att "alltid vandra med Gud, även i svaga stunder, även med våra synder”. Det, tillade han, är vad som betyder att vara "en heltids kristen".

I hans tredje punkt, sa Franciskus att "Gud är vår styrka och sa att Maria prisade och tackade Gud. Hon gjorde detta, betonade påven, eftersom "allt är hans gåva. Han är vår styrka!" Han betonade också vikten av att inte ta saker för givet och bad folk att minnas tre viktiga ord: förlåt, ursäkta mig och tack.

Medan statyn av Vår Fru av Fatima vakade över de tusentals troende på Petersplatsen, tackade påven i hans Angelus alla dem som hade kommit från när och fjärran för Mariadagen tillägnad Vår fru.








All the contents on this site are copyrighted ©.