2013-09-17 09:45:26

Påven: Skvaller är kriminellt för att det dödar Gud och nästan


(17.09.2013)De som talar illa om andra är hycklare som inte har modet att se sina egna brister. Det var påvens varning vid morgonmässan i Santa Martakapellet. Påven underströk att skvaller har en kriminell dimension, för att varje gång som vi talar illa om våra bröder imiterar vi Kains dödshandling.

’Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?’ (Luk 6:39-42) Påve Franciskus talade i sin predikan om Jesu fråga som skakar om varje människas samvete i alla tider. Efter att ha talat om ödmjukhet talar Jesus om motsatsen och hatisk inställning till nästan och att bli domare över brodern. Och här, sa påven, säger Jesus ett starkt ord: hycklare.

Lyssna här: RealAudioMP3 De som lever genom att döma nästan och tala illa om nästan är hycklare, för att de inte har styrkan och modet att se sina egna brister. Herren lägger inte en massa ord om detta. Sedan, längre fram, säger han att den som har lite hat i hjärtat mot sin broder är en mördare... Även aposteln Johannes säger mycket klart i sitt första brev: ’den som hatar sin broder är i mörkret’ och den som dömer sin broder är i mörkret.

För varje gång som vi dömer våra bröder i vårt hjärta, fortsatte påven, är det värre och när vi talar om denne med andra är vi kristna mördare.

Lyssna här: RealAudioMP3 En kristen mördare.. Det är inte jag som säger detta vet ni, utan det är Herren. Och på denna punkt finns det inte plats för nyanser. Om du talar illa om brodern dödar du brodern. Och varje gång vi gör detta, imiterar vi Kains handling, Historiens första mördare.

Påven la till att nu då man talar om krig och man ber så mycket om fred är det nödvändigt med vår konversionshandling. Skvaller, sa påven, går alltid mot en kriminell handling. Det finns inte oskyldigt skvaller. Tungan, sa påven och tog här upp aposteln Jakobs ord, finns för att prisa Gud, men när vi använder vår tunga för att tala illa om brodern eller systern, använder vi den för att döda Gud och Guds avbild i brodern. Någon, sa påven, skulle kunna säga att en person förtjänar skvaller. Men det kan inte vara så:

Lyssna här: RealAudioMP3 Gå och be för honom! Gå och gör bot för henne! Och sedan, om det behövs, tala med en person för att avhjälpa problemet. Men säg det inte till alla. Paulus var en stor syndare och säger om sig själv: Först var jag en hädare och hänsynslös förföljare. Men jag mötte förbarmande (1 Tim 1:13-20) Kanske ingen av oss är hädare – kanske. Men om någon av oss skvallrar är han en förföljare och en våldsam person. Vi ber för oss, för hela Kyrkan om nåden att konvertera från skvallrets kriminalitet till kärleken, ödmjukheten, mildheten, saktmodet och storsintheten i kärleken till nästan.








All the contents on this site are copyrighted ©.