2013-07-15 15:03:04

Påve Franciskus: Vi är Guds barn, ingen kan stjäla det identitetskortet


(04.07.2013)Vi är Guds barn tack vare Jesus, ingen kan stjäla detta identitetskort, det sa påven vid morgonmässan i Santa Martakapellet den fjärde juli. Mässan firades tillsammans med den indiske kardinalen Telesphore Placidus Toppo, ärkebiskop av Ranchi.

Fokus för påvens predikan var evangeliets berättelse om den lame som blev frisk. (Matt 9:1-8) Jesus säger i början till oss: ”Var inte orolig mitt barn, dina synder är förlåtna.” Kanske, sa påven, var denna person lite chockad eftersom han ville bli läkt fysiskt. Sedan, de skriftlärdas kritik som sinsemellan anklagar honom för hädelse, för att endast Gud kan förlåta synder. Genom Jesus blir världen försonad med Gud, detta är det mest djuplodande miraklet:

Lyssna här: RealAudioMP3 Denna försoning är världens pånyttfödelse: detta är Jesus mest djuplodande mission. Alla vi syndares återlösning och Jesus gör inte detta med ord eller gester eller när han går ut på gatan, nej! Han gör det med sitt kött! Det är just Han, Gud, som blir en av oss, människa, för att läka oss syndare inifrån.

Jesus befriar oss från synder genom att ta på sig alla synder och detta, sa påven, är den nya skapelsen. Jesus stiger ner från härligheten och sänker sig till döden på Korset, till att skrika: ”Min Gud varför har du övergivit mig?”. Detta är hans härlighet och detta är vår frälsning:

Lyssna här: RealAudioMP3 Detta är det största miraklet och vad gör Jesus med det? Han gör oss till barn, som har barns frihet. På grund av det som Jesus har gjort, kan vi säga: ’Fader’. Vi hade inte någonsin kunnat säga: ’Fader!’ utan detta. Och säga ’Fader’ med en god och fin inställning, med frihet! Detta är Jesu stora mirakel. Han har gjort oss, som är slavar av synden, fria och han har läkt oss från grunden av vår existens. Det skulle göra oss gott att tänka att det är så vackert att vara barn. Denna barnets frihet är så vacker, för att barnet är hemma och Jesus har öppnat husdörrarna... Vi är nu hemma!

Nu, avslutade påven, förstår man när Jesus säger: ”Var inte orolig mitt barn, dina synder är förlåtna.”

Lyssna här: RealAudioMP3 Detta är roten till vårt mod. Jag är fri, jag är barn ... Fadern älskar mig och jag älskar Fadern! Vi ber Herren om nåden att förstå detta Hans verk, detta som Gud har gjort genom Honom: Gud har försonat världen genom Kristus, genom att anförtro oss försoningens ord. Vi är räddade i Jesus Kristus! Och ingen kan ta ifrån oss detta identitetskort. Jag kallas detta: Guds barn! Vilket vackert identitetskort! Civilstånd: fri! Så må det vara.








All the contents on this site are copyrighted ©.