2013-06-17 18:18:01

Påve Franciskus: Jesus är hemligheten bakom den kristna storsintheten


(17.06.2013)För den kristne är Jesus allt och därifrån kommer hans storsinthet. Det underströk påve Franciskus vid morgonmässan i Santa Martakapellet. Påven upprepade om och om igen att rättvisan som Jesus bär är överlägsen de skriftlärdas öga för öga, tand för tand. Vid mässan som firades tillsammans med kardinal Attilio Nicora, bland andra medarbetare vid statens finansinformation och en grupp medarbetare vid Vatikanmuséerna närvarande, tillsammans med deras administrativa chef, don Paolo Nicolini. Även ärkebiskopen av Manila, kardinal Luìs Antonio Tagle var närvarande.

”Om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.” (Matt 5:38-42) Påve Franciskus koncentrerade sin predikan på dessa chockerande ord till sina lärjungar. Detta om örfilen, sa påven, har blivit en klassiker för att skratta åt kristna. Påven fortsatte: I livet lär man sig den vanliga logiken att vi måste kämpa, vi måste försvara vår plats och om någon ger oss en örfil ger vi två igen och försvarar oss så. Men Jesus går vidare efter slaget och säger: ge honom din mantel också, klä av dig helt.

Rättvisan som Han bär fram är helt annorlunda än öga för öga och tand för tand. Det är en annan rättvisa. Och detta kan vi förstå då Paulus talar om kristna som folk som inte har någonting men äger allt. (2 Kor 6:1-10) I denna kristna säkerhet är allt Jesus. ”Allt”, sa påven, är Jesus Kristus. Andra saker är ingenting för den kristne. För den värdsliga anden är rikedom och fåfänga allt och att ha de högsta posterna och för dem är Jesus ingenting. Om en kristen kan vandra hundra kilometer om man ber honom att gå tio är det för att för honom är det ”ingenting” och han ger lugnt sin mantel när de ber om en tunika. Detta är hemligheten bakom den kristna storsintheten, som alltid har sinneslugn och ”allt” , som är Jesus Kristus.

Lyssna här: RealAudioMP3 Den kristne är en person som gör hjärtat stort med denna storsinthet, för att han har ”allt”, som är Jesus Kristus. De andra sakerna är ingenting. De är bra, de kan behövas, men i sammanstötningens ögonblick finns denna storsinthet som är Jesu lärjungars tecken. Och att leva är inte så lätt för att man får örfilar och på båda kinderna. Men den kristne är ödmjuk och storsint och gör hjärtat stort. Men när vi möter de kristna med krympta hjärtan...detta är inte kristendom: detta är egoism som låtsas vara kristendom.

Lyssna här: RealAudioMP3 Guds rike är ”allt” och det andra är sekundärt. Och alla kristnas fel, alla Kyrkans fel och alla våra fel gömmer vi. Att följa Jesus är inte lätt, det är inte lätt. Men inte svårt heller, för att Herrens kärleksväg gör så att själva Herren gör vårt hjärta större.

Och detta är bönen vi måste be vad gäller slagen, manteln och de hundra kilometerna. Vi måste be Herren att han gör våra hjärtan större så att vi blir storsinta och ödmjuka och vi kämpar inte för småsaker och för ”ingenting”.

Lyssna här: RealAudioMP3 När man gör ”ingenting” till ett alternativ uppstår bråk i familjer, bland vänner, med vänner, i samhället och bråken slutar med krig: för ”ingenting”! ”Ingenting” är alltid fröet till krig. För att det är egoismens frö. ”Allt” är det stora, det är Jesus. Vi ber Herren att göra våra hjärtan större, att han gör oss ödmjuka, lugna och storsinta för att vi har ”allt” genom Honom, och att skydda oss från att skapa problem runt oss dagligen av ”ingenting”.








All the contents on this site are copyrighted ©.