2013-06-07 16:12:02

Påve Franciskus: låt oss demaskera de idoler som hindrar oss från att älska Gud


(07.06.2013)Var och en av oss lever med små och stora idoler, men vägen som leder till Gud går genom kärleken endast till Honom, som Jesus har lärt oss. Det sa påve Franciskus vid mässan i Santa Martakapellet på torsdagsmorgonen. Påven firade mässan tillsammans med tre biskopar: ärkebiskop av Curitiba i Brasilien, José Vitti, Juan Segura från Ibiza i Spanien, och Chirayath Anthony från Sagar i Indien. Närvarande var även medarbetare vid Vatikanbiblioteket tillsammans med deras vice-prefekt Ambrose Paizzoni, och personal från Lateranuniversitetet, tillsammans med prorektor Msgr. Patrick Valdrini.

När den skriftlärde kom fram och frågade Jesus vilket, enligt honom, ”är det viktigaste budet av alla?” (Mark 12:28-34) är det möjligt att hans avsikt inte var helt oskyldigt. Påve Franciskus inledde sin predikan med att granska mannens beteende som man läser om i dagens evangelium, som vänder sig till Kristus som om han ville testa honom eller rent av få honom att falla i fällan. Och när Jesus säger ”Hör Israel. Herren, vår Gud, är den ende Herren” håller den skriftlärde med och Jesus svarar: ”Du har inte långt till Guds rike.” Påven förklarade att med detta ”Du har inte långt” ville Jesus säga till den skriftlärde: Du känner väl till teorin, men du saknar fortfarande distansen till Guds rike. Du måste vandra för att göra detta budord till verklighet. Det vill säga: Man bekänner Gud genom livets vandring.

Lyssna här: RealAudioMP3 Det räcker inte med att säga: ’Men jag tror på Gud, Gud är den ende Guden.’ Det är bra, men hur lever du? För att vi kan säga: ’Herren är den ende Guden, det finns ingen annan’ men samtidigt leva som om han inte vore den ende Guden och ha andra gudar till hands... Det är faran med idolisering och avgudadyrkan: avgudadyrkan som vi får genom världsandan. Och Jesus är mycket tydlig: världsanden, nej. Och han ber Fadern att skydda honom från världsanden vid den sista måltiden, för att världsanden för oss till avgudadyrkan.

Avgudadyrkan, fortsatte påven, är tunn. Vi har alla våra gömda idoler och livsvägen innebär att upptäcka de dolda idolerna, för att inte vara långt från Guds rike. Något vi kan läsa om redan i Bibeln, påminde påven, i episoden där Rakel, Jakobs fru, låtsas att inte ha med sig husgudarna, när hon har tagit med sig dem från sin fars hus och lagt dem i kamelsadeln. (1 Mos 31:34). Även vi, sa påven, har dem gömda i vår kamelsadel. Men vi måste hitta dem och förstöra dem, därför att följa Gud är den enda vägen till kärleken som grundas på trohet.

Lyssna här: RealAudioMP3 Trohet kräver att avgudar drivs bort och att man upptäcker dem. De är gömda i vår personlighet och i vårt sätt att leva. Men dessa gömda idoler gör att vi inte är trogna i kärleken. Aposteln Jakob, när han säger ”Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud.” (Jakob 4:4) Han börjar med att säga: Ni trolösa. Han fördömer oss. Varför? För att vägen, för att inte vara för långt borta och för att gå framåt inför Guds rike är en trohetens väg som påminner om den äktenskapliga kärleken.

Men de med små och många små gudar som vi har, hur är det möjligt, frågar sig påve Franciskus avslutningsvis, att vara trogen en sådan stor kärlek? För att vara det behöver man tillit till Kristus, som är trohet helt och fullt och som älskar oss så mycket.

Lyssna här: RealAudioMP3 Vi kan idag be Jesus: ’Herre, du är så god, lär mig denna väg för att varje dag komma närmare Guds rike och denna väg för att jaga bort alla idoler’. Det är svårt, men vi måste börja.. Idolerna är gömda i många kamelsadlar, som vi har i våra personligheter och i vårt sätt att leva. Att jaga bort den världsliga idolen som leder oss att bli Guds fiender. Vi ber Jesus idag om denna nåd.








All the contents on this site are copyrighted ©.