2013-05-30 12:48:33

Påven: De som närmar sig Kyrkan möter öppna dörrar och inte troskontrollanter


(27.05.2013)De som närmar sig Kyrkan möter öppna dörrar och inte ”troskontrollanter”. Det sa påven under mässan i Santa Martakapellet på lördagsmorgonen. Påven firade mässan tillsammans med kardinal Agostino Cacciavillan, ordförande emeritus för administrationen för den Heliga Stolens arv, APSA. Närvarande var en grupp präster.

Lördagens evangelium (Mark 10:13-16) berättar om Jesus som tillrättavisar apostlarna som vill visa bort barnen, som folk kommer till honom med för att han ska välsigna dem. Påven sa: Jesus kramar dem, kysser dem, lägger händerna på dem alla. Men det gjorde Jesus och apostlarna trötta och apostlarna ville hindra honom. Och Jesus blir upprörd: Jesus blev arg emellanåt. Och han sa: Låt dem komma hit till mig, hindra dem inte. De som är som dem tillhör Guds rike. Guds folks tro, sa påven, är en enkel tro, det är en tro som kanske inte har mycket av teologi, men med en inre teologi som inte tar fel, för att bakom den står den Helige Ande. Påven citerade Första och Andra Vatikankonciliet där man talar om att Guds folk inte kan ta fel i sin tro (Lumen Genitum). Och för att förklara denna teologiska formulering sa påven: Om du vill veta vem Maria är så går du till en teolog som förklarar väl vem Maria är. Men om du vill veta hur man älskar Maria; gå till Guds folk som förklarar det bättre. Guds folk, fortsatte påven, närmar sig alltid Jesus för att fråga honom om något. Ibland insisterar de litegrand. Men det är den troendes insisterande.

Lyssna här: RealAudioMP3 Jag minns en gång när jag var på väg ut ur staden Salta på skyddshelgonets dag och en enkel kvinna bad en präst om välsignelse. Prästen sa: - Ja, men har du gått i mässan? Och han förklarade hela mässans teologi kring välsignelsen. – Å, tack fader, ja fader, sa kvinnan. När prästen hade gått vände sig kvinnan till en annan präst: - Ge mig välsignelsen! Och alla dessa ord hade hon inte tagit till sig, för att hon hade ett annat behov, behovet att blir rörd av Herren. Detta är den tro som vi alltid möter och denna tro kommer från den Helige Ande. Vi måste förenkla det, få det att växa och hjälpa det att växa.

Påven nämnde också episoden om den blinde i Jeriko som tillrättavisades av lärjungarna för att han ropade till Herren: Jesus, Davids son, förbarma dig över mig! (Mark 10:47)

Lyssna här: RealAudioMP3 Evangeliet säger att de inte ville att han skulle ropa, men varför ropade han då ännu högre? För att han trodde på Jesus! Den helige Ande hade lagt tro i hans hjärta. Och de sa: Nej, man får inte! Man ropar och skriker inte på Herren. Protokollet tillåter inte det. Det är den andra personen i treenigheten! Se vad han gör.

Påven fortsatte: Tänk på alla goda kristna med god vilja. Vi tänker på församlingskontor och församlingssekreterare. - God kväll/Goddag, vi två trolovade vill gifta oss. Och i stället för att säga: - Men så roligt! Säger de: - Jaha, bra, sitt ned. - Om ni vill gå till mässan.. Och, i stället för ett bra bemötande som: - Det är en god sak att gifta sig, möter de detta: - Har ni dopbevis så går det bra. Och de möter en stängd dörr. När denne eller denna kristna har möjligheten att öppna dörren och tacka Gud för att instifta ett nytt äktenskap.. Vi är många gånger ”troskontrollanter” i stället för att vara folkets ”trosförenklare”.

Lyssna här: RealAudioMP3 Tänk på en tonårsmamma som går till kyrkan, till församlingen och till kontoret: - Jag vill låta döpa mitt barn. Och så säger denne kristne eller denna kristna: - Nej, det kan du inte för att du inte är gift! Men se vad denna tjej, som vågade gå vidare med sin graviditet och inte sände tillbaka sitt barn till Skaparen, vad hon möter? En stängd dörr! Detta är inte en bra iver! Att föra bort från Herren! Och inte öppna dörrar! Och så när vi går på denna väg och beter oss så, gör vi inte personer, folk och Guds folk gott. Men Jesus har instiftat sju sakrament och vi instiftar ett åttonde: Den pastorala tullens sakrament!

Jesus upprörs när han ser dessa saker, underströk påven, för att den som lider är hans trogna folk, det folk som han älskar så mycket.

Vi tänker på Jesus idag, som alltid vill att alla ska närma sig honom. Vi tänker på Guds heliga folk, ett enkelt folk, som vill närma sig Jesus. Och vi tänker på de många kristna av god vilja som gör fel och i stället för att öppna en dörr stänger den. Och vi ber Herren att alla de som närmar sig Kyrkan finner öppna dörrar för att möta denna Jesu kärlek. Vi ber om denna nåd.








All the contents on this site are copyrighted ©.