2013-04-01 15:59:13

Kvinnorna som vittnade om Jesu uppståndelse


(01.04.2013)Denna Annandag Påsk uppmärksammar Kyrkan de kvinnor som kom till Kristi grav och fann den tom. Det är de som är uppståndelsens vittnen. Vatikanradion har talat med teologen Cettina Militello om detta. Hon sa: Man bör börja med att säga att kvinnor följde Jesus av Nazaret. De dyker inte bara upp på Uppståndelsens morgon, utan Jesus visade alltid en särskild uppmärksamhet till kvinnornas tillbakahållna roll såväl religiöst, praktiskt och rättsligt. Det är en paradox vad gäller Uppståndelsen: Jesus låter vittnena vara kvinnor, just de personer som inte fick vittna enligt den judiska lagen och man räknade inte med dem på den tiden. Så detta var något man aldrig hade hört talas om, något otroligt och oacceptabelt.

Så enligt dig föds alltså en ny tolkning även för teologiska studier kring kvinnor i Bibeln? Militello svarade: Det kommer fram en paradox då Gud i Frälsningshistorien endast följer sina egna kriterier, och som inte har ställts av människan. Kvinnorna som verkligen inte ”fanns med” blev de som först fick se Uppståndelsen och det finns skrivet i Evangelierna och det finns meditationer kring änglaupplevelserna. Vi har denna närvaro av en eller flera änglar som säger till kvinnorna: den som ni söker är inte här. Men Jesus visar sig med en gång för dem och säger till dem att gå och berätta för lärjungarna. Kvinnorna reagerar på olika sätt och blir rädda och oroliga. Markus säger att de inte sa något till någon, vilket är paradoxalt, för om de inte hade sagt något skulle vi inte veta att de varit med om detta. Men, jag upprepar, det fantastiska är just detta val av vittnen. De som inte fick vittna i domstolen, de vars ord inte var trovärdigt om inte en man stödde det blir valda av Herren att förkunna den avgörande händelsen av Hans mysterium som är att han besegrade döden och att han uppstod. Och inte bara det, utan de blir en del av lärjungarna, särskilt Maria från Magdala blev på Medeltiden kallad apostlarnas apostel, som Johannes Paulus II påminde om i Mulieris dignitatem, alltså en så stark personlighet att hon evangeliserar för evangelisterna själva.

Hur kan man leva enligt henne under denna viktiga tid som leder till Pingst och mötet med den Helige Anden? Militello svarade: Jag tycker att man ska leva det med medvetenheten om att den Uppståndne återger till alla, kvinnor och män, hela vår skapelses värdighet som Gud har gjort till sin avbild. Detta är en tid av ”berusning”. Det är en tid när Andens kraft som vi sett i Kristus förbereder oss förmysteriets slutliga händelse som Kyrkan grundas på. Det är en tid av inre hänryckning, en stor hängivenhet, en starkt band till den helige Ande som vi också måste efterlikna. Vi blir verkligen Kristi efterföljare av Andens kraft, genom rikedomen i hans gåva och genom överflödet i hans karisma. Så detta är en vacker, festlig och glad tid som ger oss tillbaka medansvar i Kyrkan. Kommuniteten går mot Andens händelse och vet, att utgå från Anden är att behöva gå vidare och med glädje fortsätta att ge vittnesbörd.








All the contents on this site are copyrighted ©.