2013-03-30 16:14:05

Påven Franciskus firade Långfredagens liturgi i Peterskyrkan


(30.03.2013) Påven Franciskus firade Långfredagens liturgi i Peterskyrkan. Påven ledde liturgin till åminnelse av Kristi död på korset. Han inledde riten efter en tyst procession nerför det centrala mittskeppet under svag belysning. Han vilade sedan sin panna på en röd kudde och låg utsträckt framför altaret i tyst bön, som ett tecken på tillbedjan och botgöring.

Påven och tusentals troende stod medan tre diakoner och det Sixtinska kapellets kör sjöng passionshistorien från Johannesevangeliet. Enligt traditionen framfördes predikan av det påvliga hushållets predikant, Kapucinfadern Raniero Cantalamessa. Efter predikan under tillbedjan av korset tog påven av sig sin röda mässhake, och i ett tecken på botgöring, placerade han en röd stola över axlarna, bugade tre gånger och kysste korset.

I sin predikan sa fader Cantalamessa att kyrkan måste ha modet att återvända till dess ursprungs enkelhet och göra sig av med alla hinder som blockerar evangeliets budskap från att nå ut till världen. "Vi vet vad de hinder är som kan hålla undan budbäraren: skiljeväggar, med början med dem som skiljer olika kristna kyrkor från varandra, överskottet av byråkrati, ceremoniella rester, svunna lagar och tvister, som vid det här laget endast är ruinrester", sa han.

Med hänvisning till påven Franciskus ord till Kardinalskollegiet före konklaven sa Fader Cantalamessa att ibland knackar Jesus inte bara för att få komma in en persons liv, men också för att komma ut i världen och nå andra. Han jämförde några händelser i kyrkan med vad som händer med gamla byggnader under århundraden, eftersom de "blir fyllda med skiljeväggar, trappor, rum och garderober", sa den påvliga predikanten.

"Den tiden kommer då vi måste inse att alla dessa justeringar inte längre uppfyller dagens behov, utan snarare är ett hinder, så vi måste ha modet att slå ner dem och återgå till byggnadens enkelhet och ursprung", sa han. Det är samma uppgift som Franciskus av Assisi fick när han hörde: "Gå, Franciskus och bygg upp min kyrka" sa kapucinfadern.

Han sa att Paulus också undrade vem som kan uppfylla den "övermänskliga uppgiften att sprida en ”doft av Kristus i världen". Fader Cantalamessa sa att Paulus ger svaret i sitt andra brev till korintierna, när han säger att förmågan att vara ett brev ett ord från Kristus kommer från Gud som "har gett mig förmågan att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstav utan är ande. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.”

Predikanten sa: "Vi måste göra allt för att kyrkan aldrig kommer att se ut som det komplicerade och röriga slottet" som beskrivs av Franz Kafka i "Ett kejserligt budskap", där det blir väldigt svårt för budbäraren – som ska förmedla den döende kungens budskap - att komma ut ur slottet och nå sin destination med den ursprungliga kommunikationen. Evangeliet, liksom kungens budskap hos Kafka, var tänkt att och måste komma ut i världen "fritt och glatt", som när det först uttalades, sa han.

"Må den Helige Ande, i detta ögonblick, då en ny tid öppnar sig för kyrkan, full av hopp, återuppväcka hos människor som står vid fönstret i förväntan på budskapet, och hos budbärarna, viljan att nå människor, även till priset av sina egna liv", sa han.

Eftersom Kristi budskap förkunnar kärlek och barmhärtighet, betyder evangelisationen "inte att erövra, inte propaganda, det är Guds gåva till världen i form av sin son Jesus" sa Fader Cantalamessa.








All the contents on this site are copyrighted ©.