2013-02-24 13:36:26

Kymmenet tuhannet uskovat läheltä ja kaukaa saapuivat kuuntelemaan paavin opetusta hänen "viimeisenä sunnuntainaan" työhuoneensa ikkunasta


(24.2) Kymmenet tuhannet uskovat läheltä ja kaukaa olivat saapuneet Pietarintorille kuuntelemaan Benedictus XVI:en viimeistä angelusta, missä paavi kommentoi Jeesuksen kirkastumista. " Evankelista Luukas korostaa erityisesti Jeesuksen kirkastumista samalla kun hän rukoili; se on hänen syvällinen elämyksensä suhteessaan Isään, minkä hän koki vetäytyessään yhdessä Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa eräänlaisiin hengellisiin harjoituksiin korkealle vuorelle. Nämä kolme ovat aina läsnä Mestarinsa jumalallisissa ilmaisuissa. (Luuk.5,10;8,51;9,28). Herra, joka hiukan aikaisemmin oli ennustanut kuolemansa ja ylösnousemuksensa, osoittaa etukäteen kunniaansa opetuslapsilleen. Myös Kirkastumisessa, kuten Herran kasteessa, kuuluu taivaallisen Isän ääni: Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa Häntä!(Luuk.9,35). Vanhan Liiton lakia ja profeettoja edustavien Mooseksen ja Eliaan läsnäolo on hyvin tärkeä: koko Vanhan Liiton historia on suunnattu kohti Kristusta, joka tekee uuden "lähdön", mutta ei kohti luvattua maata, kuten Mooseksen aikana, vaan kohti taivasta.
Pohtiessamme tätä raamatun kohtaa, voimme saada siitä hyvin tärkeän opetuksen, rukouksen merkityksen, sillä ilman rukousta kaikki apostolinen ja karitatiivinen työ jää pelkäksi toiminnaksi.
Paaston aikana meidän on opittava antamaan tarpeeksi aikaa henkilökohtaiselle ja yhteiselle rukoukselle, mikä elävöittää hengellistä elämäämme. Lisäksi rukoileminen ei merkitse eristäytymistä muusta maailmasta, vaan se johtaa toimintaan. Kristillinen elämä on jatkuvaa kiipeämistä vuorelle, jotta voisimme kohdata Jumalan, minkä jälkeen voimme laskeutua tuoden mukanamme kohtaamisesta saatua rakkautta ja voimaa, jotta palvelisimme veljiämme ja sisariamme samalla Jumalan rakkaudella".







All the contents on this site are copyrighted ©.