2013-01-02 16:14:08

Påven: allmän audiens, ”lita på Gud” även ”inför världens svårigheter och ondska”


(02.12.2012) "Herrens födsel belyser återigen med sitt ljus det mörker som ofta täcker vår värld och våra hjärtan, och tar med sig hopp och glädje". Det påminde Benedictus XVI om idag under sin allmänna onsdagskatekes i Paulus VI:s audienshall i Vatikanen.

Men "varifrån kommer detta ljus?" "Från grottan i Betlehem", där den "heliga familjen" är. Men "hur kan detta lilla, svaga barn har fört något så dramatiskt nytt till världen som kunde ändra historiens gång?" Här påpekade påven att "frågan om Jesu ursprung kommer inför oss igen". I de fyra evangelierna
”kommer svaret på frågan varifrån Jesus kommer tydligt i förgrunden: Hans verkliga ursprung är Fadern, han kommer helt från Honom, men annorlunda än profeterna eller Guds budbärare som kom före honom".

Sedan talade påven om Maria och sa: ”utan henne skulle Guds inträde i mänsklighetens historia inte ha skett, och vad som är centralt för vår trosbekännelse: att Gud är Gud med oss, skulle inte ha ägt rum. Så Maria tillhör oskiljbart vår tro på den Gud som handlar, på den Gud som kommer in i historien". Ibland ", även i vår vandring och liv i tron, kan vi känna vår fattigdom, vår otillräcklighet att ge de klara bevis som vi bör ge världen. Men Gud valde bara en ödmjuk kvinna, i en okänd by, i en utav de mest avlägsna provinserna i det stora romerska riket ".

Alltid ”även under de hårdaste svårigheterna som vi står inför måste vi lita på Gud, förnya vår tro på hans existens och handlande i historien, lika mycket som han gjorde i Marias. Ingenting är omöjligt för Gud! Med honom, står våra liv alltid på säker mark och är öppna inför en framtid fylld med ett säkert hopp". Vad som sker i Maria, genom Guds Andes kraft "är en ny skapelse: genom inkarnationen, inleder Gud, som kallade en varelse från ingenting, en ny början för mänskligheten".

Detta "får oss att fundera över hur tron ​​ger oss något så nytt och kraftfullt att det kan åstadkomma en andra födelse". Egentligen "i början av det kristna livet finns det dopet, som gör att vi återföds som Guds barn, som får oss att ta del av den sonliga relation som Jesus har med Fadern". Benedictus XVI påpekade "att dopet tas emot", eftersom "ingen kan göra sig själv till sitt eget barn: det är en gåva som frivilligt ges".

Så "endast om vi omfamnar Guds handlande, som Maria gjorde, bara om vi anförtror våra liv till Herren som en vän som vi litar helt på, kommer allt att förändras, kommer våra liv att ha en ny mening och ett nytt ansikte: som tillhör barnen till en Fader som älskar oss och som aldrig kommer att svika oss". Jesus, fortsatte påven, "är Faderns enfödde Son, han kommer från Gud. Vi har framför oss, det stora, upprörande mysterium som vi firar under denna julsäsong: Guds Son, inkarnerad i Marias livmoder i kraft av den helige Ande". "Det här är ett budskap som ljuder ständigt nytt och tar med sig hopp och glädje till våra hjärtan, för, det ger oss visshet, om och om igen, att även om vi ofta känner oss svaga, fattiga och maktlösa inför världens svårigheter och ondska, kommer Guds kraft alltid att handla och kommer att göra underverk, just genom svaghet. Hans nåd är vår styrka".










All the contents on this site are copyrighted ©.