2013-01-27 12:42:39

Osaammeko kuunnella ja ottaa tilaisuudesta vaarin?


(27.1) Pietarintoria elävöittivät sadat "Azione Cattolica" yhdistyksen lapset, joiden rauhan karavaani päättyi torille. Paavin sanojen jälkeen yksi lapsista päästi lentoon paavin ikkunasta kyyhkysen. Sitä ennen Benedictus XVI kommentoi päivän evankeliumia. "Tämänpäiväinen evankeliumi esittää meille Luukkaan evankeliumista kaksi yhteenliittyvää kohtaa. Ensimmäinen(1,1-4) on esipuhe, mikä on osoitettu eräälle Teofilukselle. Koska tämä nimi kreikaksi merkitsee Jumalan ystävää, voimme tunnistaa hänessä jokaisen uskovan, joka avautuu Jumalalle ja haluaa tuntea evankeliumin. Toinen kohta(4,14-21) esittää meille Jeesuksen, joka täynnä Hengen voimaa menee lauantaina Nasaretin synagogaan. Riituksen mukaan teksti luetaan joko Torahista tai Profeettojen kirjasta, mikä kommentoidaan. Sinä päivänä Jeesus luki Jesajan kirjasta kohdan, mikä alkaa seuraavasti: Herran Henki on minun päälläni,/ sillä hän on voidellut minut ,/ julistamaan ilosanomaa nöyrille(61,1-2). Lopetettuaan lukemisen Jeesus lausui: tänään , teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen(Luuk.4,21).
Sana tänään puhuttelee myös meitä. Ennen kaikkea se saa meidät kysymään, kuinka vietämme sunnuntain: se on perheelle omistettu lepopäivä, mutta sitä ennen se on Herralle omistettu päivä, jolloin osallistumalla Eukaristiaan ravitsemme itsemme Kristuksen Ruumiilla ja Verellä ja hänen Elävällä sanalla. Jokaisesta päivästä voi tulla pelastava "tänään", koska pelastussuunnitelma on jatkuva sekä kirkolle, että jokaiselle Kristuksen seuraajalle".







All the contents on this site are copyrighted ©.