2012-12-19 17:19:03

Onsdagsaudiensen: Vad Maria lär oss om tron


(19.12.2012) "Maria är fylld med glädje när hon får lära att hon ska bli Jesu mor, Guds Son som blir människa. Sann glädje kommer från en förening med Gud ", men hon lär oss också att "allas trosliv har tider av ljus, men också tider av mörker. Om du vill vandra i ljuset, låt Guds ord vara din guide".

Detta budskap som stod på påvens twitter-konto idag var även fokus för Benedictus XVI:s onsdagskatekes, som var den sista allmänna audiensen innan juldagen och som hade Jungfru Marie bebådelse som tema. Dessa två tweets sändes av påven till hans över 2 miljoner anhängare på en mängd olika språk, omedelbart efter audiensen med tusentals troende i Paulus VI:s audienshall.

Samtidigt förklarade han till de närvarande att Marias exempel påminner oss om att "tro, samtidigt som den lyder Herrens vilja, även måste urskilja, förstå och acceptera denna vilja, dagligen ".

Marias ödmjuka, självsäkra och "djupa glädje", sa påven, visar att "i slutet segrar det försvarslösa barnets makt över världens bullriga makter" och att "Guds allsmäktighet handlar även i våra liv, genom kärlekens ofta tysta kraft och sanning". För påven är ängels hälsning till Jesu framtida mor, i Lukasevangeliet, "en uppmaning till glädje, en djup glädje och förkunnar slutet på sorgen som finns i världen på grund av livets begränsningar, lidande, död, ondska och dess mörker som verkar skymma ljuset av Guds godhet". Maria, som Abraham, "anförtror sig tryggt till ordet som meddelats till henne genom Guds budbärare, och blir därmed modellen och modern till alla troende".

Påven uppmanade de troende att leva julen som Maria, med samma ”ödmjukhet och troslydnad", eftersom "Guds ära inte visar sig genom kunglig triumf och makt, den lyser inte i en berömd stad, i ett lyxigt slott, men kommer för att leva i livmodern hos en jungfru och manifesteras i ett barns fattigdom.”








All the contents on this site are copyrighted ©.