2012-11-21 13:08:36

Påven: Trons år och en appell för Gazaremsan


(21.11.2012) Benedictus XVI höll i morse sin allmänna onsdagsaudiens, under vilken han fortsatte sina reflektioner om Trons år.

Till de engelsktalande pilgrimerna sa påven att ”I vår fortsatta katekes om Trons år, reflekterar vi nu över trons rimlighet som ett möte med Guds praktfulla sanning. Genom tron ​​kommer vi till sann kunskap om Gud och oss själva, och vi lär oss att leva klokt i denna värld medan vi väntar på livets fullhet och lycka i nästa. Tro och förnuft är tänkta att fungera tillsammans för att öppna det mänskliga sinnet inför Guds sanning. Till sin natur, söker tro förståelse, medan sinnets sökande efter sanningen finner inspiration, vägledning och tillfredsställelse i mötet med Guds uppenbarade ord. Långt ifrån att stå i konflikt, vandrar tro och vetenskap hand i hand och tjänar människans moraliska framsteg och hans kloka förvaltarskap av skapelsen. Evangeliets budskap om vår frälsning i Jesus Kristus, Guds Son, ger oss en sann humanism, en "grammatik" genom vilken vi kan förstå människans och universums mysterium. Under Trons år, må vi öppna våra sinnen till Guds sannings ljus, som avslöjar storheten i vår mänskliga värdighet och kallelse.

Under avslutningen av audiensen uppmanade påven om ett slut på våldet mellan israeliska militära styrkor och Hamas på Gazaremsan. ”Jag följer med stor oro det upptrappade våldet mellan israeler och palestinier i Gazaremsan” sa påven. ”Tillsammans med min böna böner för offren och för alla dem som lider, känner jag en skyldighet att upprepa ännu en gång att hat och våld inte är lösningen på problemen. Jag uppmuntrar också alla initiativ och insatser hos dem som försöker få fram ett eldupphör och att främja förhandlingarna. Jag uppmanar också myndigheterna i de båda parterna att vidta djärva beslut till förmån för fred och få ett slut på en konflikt med negativa återverkningar i hela Mellanöstern, som besväras av alltför många konflikter och som är i behov av fred och försoning."







All the contents on this site are copyrighted ©.