2012-11-17 14:28:22

Påven till VUD: "alla av er är en värdefull del i evangelisationens stora mosaik!"


(17.11.2012) Med bara åtta månader kvar till Världsungdomsdagen i Rio de Janeiro, i Brasilien, utgavs på fredagen Benedictus XVI:s budskap till den katolska ungdomsdagen 2013, som har som tema "Gå och gör alla folk till lärjungar!" I texten som är uppdelad i åtta delar erbjuder påven faderliga råd och uppmuntrar ungdomarna som förbereder sig för denna stora händelse att bli Kristi lärjungar under Trons år.

Budskapet börjar med "kära unga vänner" och påven påminner om den berömda Kristus Frälsaren statyn som står över Rio de Janeiro och att Kristi öppna armar är en symbol för hans "vilja att omfamna alla som kommer till honom."

Påven uppmanar ungdomarna att med entusiasm bygga en bättre värld, en värld som har uppnått flera tekniska framsteg, men också en värld som måste grundas på kärlek snarare än på materialism.

Han fortsätter med att uppmana de unga kristna att gå ut och vara missionärer och att använda de underbara gåvor som Gud har gett dem för att förmedla tron i samhället. Sakramenten och bönen, skriver han, är oumbärliga element för att kunna åstadkomma detta.

Påven uttrycker också sin förståelse för de många problemen som dagens ungdomar står inför och Benedictus XVI uppmuntrar dem att låta "kärleken övervinna tendensen att förbli innesluten i sin egen värld med sina egna problem och vanor. Ha mod, säger han, "att "gå ut" ur er själva för att ”nå ut” till andra och att visa dem vägen till ett möte med Gud.

Ny media står också i fokus i budskapet och påven fokusera sin uppmärksamhet på unga människors affinitet för dessa nya kommunikationsmedel och skriver att de bör använda nya medier för att evangelisera men han uppmuntrar dem samtidigt att använda dessa redskap på ett klokt sätt.

Påven understryker att ungdomar är kyrkans framtid. Unga präster, ordensfolk och lekmän värderas högt, och han tillägger "alla av er är en värdefull del i evangelisationens stora mosaik!"

Benedictus XVI avslutar sitt budskap som han började med att fokusera på Rio de Janeiros Kristusstaty som han säger är ett tecken på att Jesu hjärta är öppet och älskar varje människa. Slutligen uppmanar påven unga kristna, i synnerhet i Latinamerika att gå ut och vittna om Kristi kärlek och bli en ny generation som följer i fotspåren av kyrkans stora missionärer.








All the contents on this site are copyrighted ©.