2012-11-14 16:23:17

Påven: Vägar till Gud; Världen, människan och tron


(14.11.2012) I den fjärde delen i sin serie om den katolska tron, talade Benedictus XVI denna onsdag om att finna vägar till Gud i dagens värld där tron ofta anses irrelevant eller oanvändbar. Men vi måste alltid minnas, att det inte är vi som söker Gud, men Gud som söker oss.

”Kära bröder och systrar”, sa påven i sina kommentarer på engelska, ”I vår katekes för Trons år, har vi sett att en mystisk längtan efter Gud ligger djupt i det mänskliga hjärtat. Genom hans nåd, inspirerar och följer Gud vårt arbete med att lära känna honom och att hitta vår lycka i honom. Men i dag, i vår sekulariserade värld verkar tron ofta svår att motivera, vi står inför en "praktisk" ateism, en tendens att tänka och leva "som om Gud inte fanns". Men när Gud tas bort från våra liv, förminskas vi, för vår största mänskliga värdighet består i att vara skapade av Gud och kallade att leva i gemenskap med honom. Som troende måste vi ge ett övertygande svar för vår tro och vårt hopp. Vi kan hitta sådana svar i själva skapelsens ordning och skönhet, som talar om sin Skapare, i längtan efter det oändliga som finns i människans hjärta, och som endast finner tillfredsställelse i Gud, och i tron som upplyser och omvandlar våra liv genom vår dagliga gemenskap med Herren. Genom en vittnesbörd om vår levande tro kan vi leda andra att känna och älska Gud som uppenbarar sig i Kristus.”








All the contents on this site are copyrighted ©.