2012-10-26 17:06:25

Den kubanske biskopen Garcia Rodriguez säger: Ny fart i att förkunna Gud och kärlek


(26.10.2012)Den nya evangelisationen behöver helgon, som är Guds vittnen på jorden. Det är det synoden behöver för att förklara att det kristna livet är en gåva från Kyrkan och att livet, vittnesbörden och förbönen kan hjälpa tron att gå vidare in i nästa millennium.

Ärkebiskop av Camagüey på Kuba Msgr. Juan Garcia Rodriguez reflekterar över detta i en intervju med Vatikanradion. ”Vi lever i en ny tid som är märkt av djupgående förändringar. Evangeliet är till för alla folk och för alla personer, i alla tider. Därför måste vi förnya vårt budskap. Självklart är det bästa sättet att förmedla Evangeliet att vara ett helgon. Helgon kan alltid evangelisera i alla tider, även när de sedan länge inte längre lever. Förutom att vara heliga kan vi vara närvarande överallt. På torg, på gator, i hus och hem och förkunna Evangeliet i hus efter hus och till varje man och varje kvinna och till familjer.”

Vi undrar om vi har förlorat glöden i förkunnandet av Evangeliet? Msgr Garcia Rodriguez svarar ”Jag tror att det finns personer som har den här glöden. Så är det kanske inte för alla. Men Evangeliet är storartat för Jesus säger: ”låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör” (Matt 6:3-4). Det finns personer som lever med den här glöden, men i vardagen. Det finns präster som kreativt och engagerat bär fram evangeliet. Och ibland märks inte vittnena, men deras handlingar påverkar människor, områden och församlingar.”

Synoden talar om hur farligt det är att tro att vi i dag kan leva utan Gud . Msgr Garcia Rodriguez säger ” Det är jättefarligt att leva utan Gud, för om Gud inte existerar betyder det att vi inte är bröder. Så vi ska inte älska någon? Ska det vara lagligt att stjäla och döda eller att förstöra en familj? En annan sak är om vi är bröder och barn av en enda Gud. Vi måste vara tydliga: Gud finns och om Gud finns är han Fadern och ”Abba” Pappa som Jesus Kristus säger, allas Fader.

Vad är ditt budskap till denna synod som Kubas biskop? ”Budskapet för denna synod är att uppmuntra till helighet. Vi lär oss att vara heliga i förkunnandet av Evangeliet, när vi närmar oss dem som inte känner till den. Vi ser att de blir tagna när vi meddelar de Goda Nyheterna på kreativa sätt. Ge inte upp att förkunna Evangeliet, vi kan inte undvika att göra det. Om svårigheterna är stora så måste vår glöd vara desto större.”








All the contents on this site are copyrighted ©.