2012-08-01 15:21:11

Audiens i Castelgandolfo: Sant'Alfonso och nödvändigheen att be


(01.08.2012) Påven tog idag upp onsdagsaudienserna igen efter ett sommaruppehåll. Han höll dock audiensen i Castelgandolfo är det påvliga sommarresidenset ligger, för att slippa den stora hettan på Petersplatsen under augusti månad. Katekesen följer serien om den kristna bönen och idag talade påven om kyrkoläraren och ordensgrundaren Sant’Alfonso Maria de Liguori, vars högtid infaller just idag. Han är inte ett så välkänt helgon i norr, men älskad av katolikerna för sitt enkla, jordnära språk. Han grundade prästorden Redemptoristerna, som idag har missoner och skolor runt om i världen.

När man läser Sant’Alfonso är det påtagligt att människan kan inte annat än att be. Bönen är det nödvändig och det säkra medlet för att nå frälsningen och ger den nåd som behövs för att nå den. Sant’Alfonsos berömda ord ”den som ber klarar sig, den som inte gör det går förlorad.” ger en bild av helgonets jordnära sätt att uttrycka sig.

”Att nå frälsningen utan att be är svårt, ja omöjligt ... men med bönen är det lätt och säkert”. Vidare säger han: ”Om vi inte ber för vår frälsning finns ingen ursäkt, eftersom nåden att be ges till alla ... om vi inte bli frälsta, är det vårt eget fel, eftersom vi inte har bett". Med dessa enkla ord vill Sant’Alfonso understryka att vi måste knacka på Herrens dörr med tillit vid alla tillfällen i livets skeden, särskilt i tider av prövningar och lidanden, säkra på att han tar hand om sina barn, om oss”, sa påven under audiensen.

Påven talade vidare om hur bönen stärker vår vilja. ”Ofta ser vi var som är rätt och gott, men ändå är vi inte kapabla att göra det. Med bönens kraft får vi hjälp att välja det goda.” Som helgon ofta gör citerar de andra helgon och Sant Alfonso citerar den helige Filippo som varje morgon bad denna bön när han vaknade: Herre, håll dina händerna över Filippo, för om du inte gör det kommer Filippo att svika dig.” Vilken stor realist!” sa påven. "Han ber Gud att hålla sin hand över honom. Må även vi vara medvetna om vår svaghet, och söka Guds hjälp med ödmjukhet, och tillit till rikedomen i hans barmhärtighet.”








All the contents on this site are copyrighted ©.