2012-07-23 14:13:23

"Den Onde försöker alltid förstöra Guds verk, och splittra människorna" Påvens Angelusreflektion


(23.07.2012) I sin Angelusreflektion denna söndag talade påven Benedictus XVI om skillnaden mellan det onda och Gud, med hjälp av söndagens evangelium, där vi läser om hur Jesus ser en stor skra människor när han kliver ur sin båt och fylls av medlidande för dem, söm för får utan en herde, och han undervisade dem länge (jfr Mark 6:34). Tusentals troende hade även denna vecka samlats på borggården i Castelgandolfo för att be Angelus tillsammans med påven.

”Det är alltid lika fascinerande när Bibeln påminner oss om att Gud är en herde för mänskligheten”, sa påven. ”Detta betyder att Gud vill att vi ska leva, han vill vägleda oss till en god betesmark, där vi kan finna föda och vila, han vill inte att vi ska gå förlorade och dö, utan att vi ska nå vår resas mål, som är livets fullhet.”

”Detta är vad varje far och varje mor vill för sina barn: det goda, lycka, förverkligande. Jesus förkroppsligar Gud som Herde med sitt sätt att predika och arbeta på. Han tar hand om de sjuka och syndarna, de "förlorade" (jfr Luk 19:10), för att leda dem tillbaka till säkerheten i Faderns barmhärtighet.”

”Bland de "förlorade fåren" som Jesus räddade fanns en kvinna som hette Maria, från byn Magdala vid sjön Galiléen, och därav Magdalena”, sa påven och påminde om att den katolska kyrkan firar just detta helgon den 22:a juli.”

”Evangelisten Lukas säger att Jesus drev ut sju demoner ur henne (jfr Luk 8,2), dvs Han räddade henne från att bli helt förslavad av det onda. Med vad rör det sig om när man säger att Gud helade henne på djupet genom Jesus?”

”Det handlar om sann fred, fullkomlig – vilket är frukten av att personen försonas med sig själv och alla hennes relationer: med Gud, med andra, med världen. Faktum är djävulen försöker alltid förstöra Guds verk, splittra människans hjärta, kropp och själ, splittra realtionen mellan människan och Gud, alla relationer, sociala som internationella, och även den mellan människan och skapelsen.

Det onda sår krigets frön: Gud skapar fred. Aposteln Paulus säger att Kristus "är vår frid, han har med sitt liv på jorden gjort de två lägren till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen" (Ef 2:14) . För att åstadkomma denna radikala försoning, var Jesus, den Gode Herdens, tvungen att bli Guds Lamm som tar bort världens synd" (Joh 1,29). För att så kunna förverkliga Psaltarpsalmens underbara löfte: " Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv, och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever.” (22/23, 6).

”Kära vänner, dessa ord får vårt hjärta att darra, eftersom de uttrycker vår djupaste önskan, och beskriver vad vi är skapta till: till livet, evigt liv! Dessa ord tillhör dem som, i likhet med Maria Magdalena, har upplevt Gud i sina liv och känt hans frid”, avslutade påven.

Efter Angelusbönen uppmärksammade påven Benedictus XVI två tragedier den senaste veckan:

"Jag blev djupt chockad av det meningslösa våldet som ägde rum i Aurora, Denver USA, och bedrövad över förlusten av människoliv i liv i den senaste färjekatastrofen nära Zanzibar, när en färja från Tanzania förlisade, och orsakade 68 avlidna och 77 saknade.”

”Jag sörjer med familjerna och vännerna till offren och de skadade, speciellt barnen. Försäkra er min närhet i bön, ger jag min välsignelse i hopp om tröst och styrka i den uppståndne Herren. "

Benedictus XVI:s tankar förflyttade sig till London där de XXX:e olympiska spelen går av stapeln nu på fredag. Påven hälsade till arrangörer, idrottare och åskådare, och uttryckte sin önskan om en anda av olympisk fred, och att den ”goda anda som dessa spel genererar”, ska kunna ”bära frukt och främja fred och försoning i hela världen".








All the contents on this site are copyrighted ©.